چرا کردهای آذربایجان غربی از دولت ناراضی هستند|در نشست مشترک نخبگان و استاندار بررسی شد

۲۹ دی, ۱۳۹۵
چرا کردهای آذربایجان غربی از دولت  ناراضی هستند|در نشست مشترک نخبگان و استاندار بررسی شد

 

نشست گفتگوی نخبگان شهرستان مهاباد با استاندار آذربایجان غربی (غلامعلی سعادت) چهارشنبه 28 دیماه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذری‌ها» با نزدیک شدن ایام انتخابات نشست های مکرر بین مسئولان قوه مجریه به ویژه استاندارها با مردم و نخبگان محلی در حال برگزار شدن است. طی روزهای استانداران سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی نشست های همفکری با نخبگان داشتند.

بر اساس اخبار رسیده نشست نخبگان مهابادی با استاندار هر چند فی نفسه حایز اهمیت بود، اما خالی از تنش و فضای بی اعتمادی نیز نبود. از نظر برخی از اعضای حاضر نوع برخورد استاندار محترم آذر.غ با نخبگان مهابادی، قابل انتقاد است.

به گزارش آذریها به نقل از پایگاه خبری هاژه در ابتدای نشست کتانی معاون استاندار و فرماندار ویژه مهاباد ضمن خیر مقدم مهمانان و حاضران در جلسه بر برقراری تعامل بین مسئولان و نخبگان تاکید نمود.

ماموستا سهرابی امام جمعه مهاباد نیز ضمن خیر مقدم استاندار، هیئت همراه و اعضای حاضر در جلسه درخواست هایی را در خصوص مشکلات شهر اعم از نبود مصلا در شهر، مشکلات کشت و صنعت و وضعیت کارگران آن مطرح و خواستار پیگیری جدی در این خصوص شد.

ماموستا سهرابی اظهار داشت: زمانی در کشت و صنعت 760 نفر مشغول کار بوده اند ولی در حال حاضر متاسفانه نه کشتی در آن صورت می گیرد و نه صنعتی که به کلی تبدیل به ویرانه ای گشته است.

در ادامه تعدادی از فعالین سیاسی، مدنی و اقتصادی مهاباد به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدا مهندس فاروق گرمیانی فعال اقتصادی ضمن اشاره به آمار در زمینه تولید و تسهیلات بانکی اظهار کرد: در بخش کشاورزی 78 واحد جهت دریافت تسهیلات ثبت نام کردند که از این تعداد تسهیلات 27 واحد پرداخت شده است، همچنین در بخش تولید نیز حدود 27 واحد تولیدی ثبت نام کرده اند که تنها تسهیلات 1 واحد پرداخت شده است و با این روندی که بانکها پیش گرفته اند هیچ امیدی به رونق اقتصادی نیست.

گرمیانی افزود: با اداره دارایی در بخش مالیات مشکل داریم، انصاف نیست که مالیات شهر کمتر توسعه یافته ای مثل مهاباد به مانند اصفهان و تهران حساب گردد.

سید رئوف سیدی رئیس شورای شهر مهاباد از دیگر سخنران مراسم ضمن بیان مشکلاتی نظیر آب شرب مهاباد و تصریح و سرعت بخشیدن بر پیشرفت تصفیه خانه جدید، خواستار احداث بیمارستان دوم، رسیدگی به وضعیت مدارس تخریبی، دانشگاه پیراپزشکی، احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی، پایان بخشیدن به مشکلات تعاونی های مسکن، حمایت بیشتر ازNGO ها و تقدیر از آنها و توسعه بخشیدن راههای مواصلاتی و اتوبان مهاباد ـ ارومیه شد.

رئیس شورای شهر مهاباد در ادامه به بیان مشکلات شهرداری مهاباد اعم از طرح تفضیلی پرداخت و گفت: این طرح در حال حاضر هیچ سودی ندارد و دارای مغایرت است، وضعیت مالی شهرداری مهاباد وخیم و در اخذ تسهیلات بانکی با مشکل مواجه هستیم.

سیدی افزود: متاسفانه بین شهرداری و ادارات دولتی تسویه صورت نمی گیرد این در حالی است که بسیاری از ادارات به شهرداری بدهکار هستند.

وی خطاب به استاندار گفت: ادغام روستای “خانگی” و “سیدآباد” به محدوده شهری همت جنابعالی را می طلبد، اخراج 137 نفر از بدنه شهرداری مهاباد که دارای سابقه کاری چند ساله هستند را روا نمی بینیم هر چند تا وقت انتخابات شوراها این قضیه منتفی شده است ولی خواستار توجه جدی مسئولین به این قضیه هستیم. خواستاریم بهره برداری گردشگری از دریاچه سد مهاباد در اختیار شهرداری قرار گیرد و برای این موضوع ما طرح تفصیلی را ارائه خواهیم داد.

در این نشست عبدالله آزغ (کارآفرین و سرمایه گذار) انتقادات تندی را متوجه استاندار کرد بیان داشت که با این که با پیگیری های بسیار موفق به دیدار رئیس جمهور شده است اما با همان مقدار پیگیری حاضر به ملاقات با استاندار و مقامات استانداری محل اقامت خود نمی شود. وی همچنین از بی توجهی و بی خبری استاندار نسبت به تحولات اقتصادی مهاباد به شدت انتقاد کرد. وی گفت یکسال پس از استاندار شدن شما مجتمع سنگ برادران آزغ 500 میلیارد ریال در استان سرمایه گذاری کرد و مدرن ترین دستگاهها را به منطقه آورده و نیروهای بومی را به خدمت گرفت اما با 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری که 120 میلیارد ریال آن در بخش توسعه بود، مجبور به اخراج 200 کادر مجرب بومی خود شد و این موجب ایجاد مشکلات فراوانی شده است.

 آزغ خطاب به استاندار گفت: اگر من یک سرمایه گذاری خارجی بودم، چقدر به من مشاوره می دادید؟ اطمینان دارم که همکاری بیشتری با من میکردید. اگر من این سرمایه گذاری را در اصفهان یا تهران می کردم وضع بهتری می داشتم ولی من بزرگترین اشتباه را کردم که در این استان سرمایه گذاری کردم! دلیل سرمایه گذاری بنده فقط احساس مسئولیت و حس همشهری بودن بود. وی گفت چرا باید خبر تعطیل شدن مجتمع سنگ آزغ و بیکار شدن پرسنل ما از شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب در شمال عراق به گوش شنیده شود ولی استاندار این محل از این خبر مطلع نباشد و هیچ مساعدتی برای جلوگیری از این تعطیلی ننماید؟

در آزغ در پایان گفت که حس بد بیکار شدن کارگران و پرسنل کارخانه را من حس میکنم اما آقای استاندار هیچ وقت شما را حلال نخواهم کرد!

در این نشست دکتر صلاح الدین خدیو، نویسنده و پژوهشگر مهابادی نیز با مشکلات اجتماعی استان را با آقای سعادت در میان گذاشت و به مسائلی چون بیکاری و مشکلات استخدامی کردهای اهل سنت استان آذربایجان غربی اشاره نمود.

وی گفت «امروز پرسش اساسی این است که جایگاه روحانی در میان کردها که دوره قبل پرشورترین حامیانش بودند کجاست؟ میانگین رای کردها به دولت تدبیر و امید هشتاد درصد بود. این نسبت خیلی از میانگین پنجاه درصدی در سایر نقاط بالاتر است.اگر کردها و اهل سنت با همان میانگین کشوری رای می دادند، انتخابات به دور دوم می رفت و چه بسا نتیجه متفاوت می شد»

خدیو ادامه داد که کردها  به دو دلیل به حسن روحانی رای داده اند: «قول اجرای بی کم و کاست قانون اساسی و بیانیه شماره سه اقوام و مذاهب و به فرجام رساندن پرونده هسته ای. بعدا چه شد؟ بخاطر برجام از دولت تقدیر می کنیم و آن را نقطه عطفی در بازگشت عقلانیت به سیاست خارجی می دانیم.

اما بیانیه شماره سه چندین بند دارد. بند دو و سه که ناظر به شایسته گزینی در مناصب و مدیریت‌های میانی و کلان، بی توجه به قومیت و مذهب است، مورد نظر این بحث است.

چرا که بخش اعظم آن جزء اختیارات و تکالیف استانداری‌ها است و ما اینجا میزبان استاندار محترم آذربایجان غربی هستیم»

خدیو با انتقاد از وضعیت منفی استخدام و مشارکت سیاسی – اجتماعی اهل سنت استان آ.غ گفت:

«بی هیچ اغراقی آنچه که در سه سال گذشته در این استان اتفاق افتاده، نسبت چندانی با روح ضد تبعیض و برابری طلب بیانیه شماره سه ندارد. در شورایی که قرار است استان را به  توسعه متوازن و شهروند مدار برساند، حضور کردها رقمی نزدیک صفر است».

صلاح الدین خدیو از حذف شدن کردها از اتاق‌های فکری استانی نیز انتقاد کرد و گفت:

«قبل از سفر ریاست محترم جمهوری به استان، دکتر آشنا رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تلاش کرد، اطاق فکر وابسته به این نهاد را در استان با مشارکت نخبگان کرد و اهل سنت ترمیم و احیا نماید. چند جلسه هم برگزار شد، در نهایت سنگ اندازیها مانع شد و نیت خیرش به جایی نرسید».

صلاح الدین خدیو در خصوص خطر قوم گرایی نیز هشدار داد وگفت همه از قوم‌گرایی ضرر خواهند کرد، اعم از نظام، دولت، ملت، کرد و آذری و فارس و بلوچ و …

وی گفت : صراحتا عرض می کنم این نشانه خوبی نیست که مردم دولت فعلی را با دولت قبل مقایسه کنند.

این جامعه شناس برجسته مهابادی به نکته مهمی در خصوص بیلان کار کابینه تدبیر و امید در زمینه حقوق شهروندی و برابری قومی اشاره کرده و کارنامه کابینه حسن روحانی در خصوص مسائل اقوام را در مقایسه با دوره احمدی نژاد، منفی توصیف کرده و در پایان دوباره از جایگاه نامطلوب کابینه حسن روحانی در این خطه ابراز نگرانی کرد. وی گفت:  خیلی دیر شده ولی زمان «کاملا» از دست نرفته است:  

« تقریبا همه از کژکاردی‌های دولت قبلی در زمینه سیاست خارجی وداخلی و وفادار نبودنش به اسناد بالادستی و برنامه های توسعه می گویند ولی در عین حال اعتراف می کنند که در سطح استانی «نگاه قومی» آن از دولت فعلی کم رنگ تر و رقیق تر بود. ممکن است بگویند که تقسیم مناصب و پستها بر اساس شایسته سالاری است، حرف درستی است اما هیچ عقل سلیمی هم قبول نمی کند که کردها پنج تا آدم شایسته برای تصدی مدیریتهای استانی نداشته باشند»

خدیو گفت:  «این مساله همچنین ربط وثیقی با داستان توسعه در ایران دارد. خوب یا بد مدیران ما دارای خصیصه های منطقه گرایی و خاص گرایی هستند. به صورت ساده یعنی هر کس هوای منطقه خود را دارد.

استانهای آذری شاکی هستند که اصفهانی‌ها و یزدی‌ها و کرمانی‌ها حضور بیشتری در راس دیوان سالاری دارند.

نکته مهمی است ولی کردها(سنی) که اصلا حضور ندارند چه؟چه خواهد شد؟ یک تحلیل این است که ممکن است در کردستان داستان انتحابات سال 72 تکرار شود. در سال 1372 کردها که احساس می کردند، در حاشیه روندهای سیاسی و اقتصادی مملکت قرار گرفته اند، به دولت آیت الله هاشمی نه گفتند و آغازگر مشارکتهای معنادار و مدنی در انتخابات شدند. رییس جمهور وقت درصدد جبران ودلجویی برآمد و مجموعه اقدامات مشخصی در استان کردستان آغاز و انجام شد. این تجدید نظرها البته فقط به استان کردستان محدود ماند و آذربایجان غربی را در بر نگرفت. در حالیکه کردهای این استان هم با همان منطق استان کردستان رای داده و هاشمی در اینجا با 13000 رای ناپلئونی توانست رقیبش را شکست دهد. شاید دولت اصلا از وضعیت اینجا خبردار نشد. این تحول مهم و سلبی از چشم اطاقهای فکر بدور ماند. اینجاست که می گویم کردها خودشان باید در مدیریتها باشند و میانجی منطقه و مرکز شوند.

در این نشست خدیو به اقدامات جبرانی در خصوص برگرداندن رای مردم منطقه به سمت کابینه تدبیر و امید اشاره کرد و پیشنهادهایی را مطرح نمود:

« برای نمونه یکی از اقدامات ضروری و عاجل اصلاح وضعیت جذب نیرو در پتروشیمی مهاباد است.

پتروشیمی طرحی ملی است که در شرایط تحریم و عسر و تنگدستی به هدف محرومیت زدایی از غرب کشور اجرا شده است. شایسته نیست که این نشان توسعه با تنگ نظری به نماد تبعیض تبدیل شود.

اصلاح و یا عدم اصلاح این مساله رابطه مستقیمی با جایگاه رییس جمهور در افکار عمومی و انتخابات آتی دارد.

امام جمعه محترم هم که داستان به ثمن بخس فروختن کشت و صنعت را گفتند و رییس محترم شورا هم نکات مهم و دردمندانه ای بیان کردند.

همین ها اگر مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد، تحولات مثبتی اتفاق می افتد.

می ماند در پایان بگویم که هرچه گفته شد از نگاه دلسوزی و دغدغه مندی برای « منافع ملی و وحدت ملی» است. این نگاه فراتر از شیعه و سنی و کرد و آذری و فارس‌زبان است.

این نگاه معطوف به رقم زدن آینده ای آزاد و برابر و توسعه یافته برای نوباوگان و فرزندان این مرز و بوم است.