آچیق یول؛تریبون «ارتش ترکیه» در ایران؟

۲ بهمن, ۱۳۹۵
آچیق یول؛تریبون «ارتش ترکیه» در ایران؟

 

در سایه غفلت و خوابزدگی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شماره دوم یک نشریه پان ترکیستی به نام «آچیق یول» منتشر شد. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی « آذری‌ها» این نشریه بر خلاف قانون مطبوعات، برنامه تحریک و اغوای شهروندان کشور بر علیه یکدیگر را مدنظر دارد.

نشریه آچیق‌یول با هدف قرار‌دادن برخی گروه‌های جمعیتی و عشایر وطن‌پرست ساکن در مرکز ایران مانند شاهسون‌ها و قشقایی‌ها، تلاش دارد تا آنها را بر علیه وحدت‌ملی، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز با سایر شهروندان بشوراند.

در شماره نخست این نشریه مطالب موهنی برای فریب ایل وطنخواه قشقایی منتشر شده بود که انتظار می‌رفت از سوی اداره ارشاد آذربایجان‌غربی مورد توجه قرار گیرد ولی با سکوت مسئولین امر، در شماره دوم نیز مطالبی ناپسند و موهن دیگری برای تحریک قشقایی‌ها و شاهسون‌ها در این نشریه به چاپ رسیده است.

نشریه مزبور در شماره نخست خود با انتخاب یک تیتر تحریک آمیز دولت جمهوری اسلامی ایران را به اجرای سیاست «تهاجم فرهنگی علیه اقوام» متهم ساخته بود.

این نشریه در دو شماره اخیر مطالبی متعددی در «دفاع» از سیاست ترکیه در سوریه و اشغال نظامی شمال این کشور منتشر و به صورت صریح از تمام سیاست های ارتش ترکیه حمایت کرده است.

این سلسلسه مقالات که شمار آن‌ها مجموعا به چهار مقاله می رسد، توجیحات سخیفی برای اشغالگری و دخالت ترکیه در سوریه تراشیده است که شباهت تامی به مقالات فرمایشی در نشریات دولتی ترکیه دارد و آشکارا ترجمه ای تحت اللفظی از این مقالات محسوب می‌شود. برخی از نویسندگان این بخش از آچیق‌یول ساکن کشور ترکیه بوده و در برنامه های تحلیلی شبکه های اپوزیسیون مانند بی.بی.سی فارسی و صدای امریکا به عنوان حامی سیاست‌های ترکیه و توجیه گر حزب حاکم حاضر می‌شوند.

 این در حالی است که تمام دخالت‌های ترکیه و عربستان در کشورهای منطقه (عراق و سوریه) در راستای مقابله با ایران و قیچی کردن «محور مقاومت» یعنی ایران- عراق- سوریه- حزب الله لبنان انجام یافته است. بدیهی است که دفاع از ارتش متخاصم در یک جنگ نیابتی، به دور از شرف انسانی و شرافت‌ملی است و به این معنا است که در صورت درگیری رودرو بین ایران و ترکیه، تریبون‌هایی از این دست بر خلاف منافع ملت ایران، حرکت خواهند کرد.

 جالب اینجا است که نشریه مزبور به مثابه کاسه داغ تر از آش، عملیات سپر فرات را ناکافی دانسته و از ارتش ترکیه میخواد با شدت و حدت بیشتری به اشغال شمال سوریه ادامه دهد!

آچیق‌یول در یکی از مقالات نفرت‌پراکنانه خود بر علیه هم میهنان ارمنی، ضمن روایتی باژگونه، تهاجم اتباع آشوری دولت عثمانی به غرب کشور را به ارامنه نسبت داده است تا بلکه اذهان عمومی را نسبت به این اقلیت مذهبی بدبین سازد.

از سوی دیگر از اشغال شهرهای آذربایجان توسط ارتش عثمانی با عنوان «حضور» یادکرده و نوشته است :

 « ارمنی ها حضور نیروهای عثمانی را در منطقه به ضرر خود می‌دیدند و تلاش می کردند تا عثمانی ها را از آذربایجان ایرانی بیرون برانند، ارمنی ها همچنین می خواستند تا کنترل شهر خود را در اختیار بگیرند تا هم از پشت بتوانند به نیروهای عثمانی حمله کنند و هم …».

ظاهرا از دید نویسنده این مقاله، ارامنه از این جهت که قصد بیرون کردن اشغالگران عثمانی از خاک ایران را داشتند، شایسته نکوهش اند.

وزارت ارشاد در حالی به مطبوعات بیگانه‌گرا مجوز انتشار می‌دهد که کشور درگیر بحران ها و رقابت های منطقه ای است  از سوی دیگر عربستان و ترکیه برای نفوذ در داخل کشور و برهم زدن اتحاد ملی هزینه ها و بودجه های گزافی را تعیین کرده اند.

حال باید پرسید آیا نشریه آچیق یول یک نشریه مستقل است یا تریبون ارتش ترکیه است؟ آیا نشریه آچیق یول یک نشریه حرفه ای یا نشریه ای که مطالب سفارشی و فرمایشی در راستای اهداف خارجی دولت ترکیه منتشر میکند؟

 

 

 

اخیرا نشریات تحت نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذر.غ شروع به استفاده از عناصر شبکه های بی.بی.سی و صدای امریکا کرده اند