انصراف و تغییر رشته دانشجویان رشته ترکی آذری

۲ بهمن, ۱۳۹۵
انصراف و تغییر رشته دانشجویان رشته ترکی آذری

 

برخی از دانشجویان رشته ترکی آذری در دانشگاه تبریز انصراف یا تغییر رشته داده اند. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» این رشته به عنوان آموزش زبان محلی در سال تحصیلی 1395 در دفترچه کنکور قرار داده شد و بنابر اعلام نظر سازمان سنجش و مسئولان دانشگاه تبریز 80 نفر از دانشجویان واجد شرایط انتخاب رشته، داوطلب تحصیل این رشته شده بود. از آن میان نیز 40 نفر موفق به ورود به دانشگاه و تحصیل در این رشته شدند.

در این میان تعدادی از دانشجویان رشته پیش از پایان ترم نخست تحصیلی درخواست تغییر رشته یا انصراف داده اند. برخی از این دانشجویان به وب سایت آذریها گفته اند که نبود آینده شغلی و جدی گرفته نشدن به عنوان «دانشجو» از سوی جامعه و خانواده، باعث این تصمیم شده است.

یکی دیگر از دانشجویان معتقد است که از نظر جامعه و اطرافیان ورود به این رشته، «تحصیل حاصل» است. این دانشجو بیان داشت که مساله درخواست تغییر رشته در دانشگاه امری بسیار بغرنج و پیچیده است و روال اداری بسیار دشواری دارد که تقریبا آن را ناممکن می سازد.

به گزارش «آذریها» همان گونه که پیش بینی می شد، این رشته تحصیلی با استقبال چندانی از سوی مردم روبرو نشده است و جوانان علاقه زیادی به تحصیل در چنین رشته هایی ندارند. این مساله نیز گویای این حقیقت است که مسائل فانتزی مانند زبان محلی و … تنها دغدغه یک عده معدود از سیاسیون است که خود آنها نیز حاضر به صرف اوقات خود در این رشته نیستند. این موضوع بارها از زبان دستیار رئیس جمهور در امور اقوام ایرانی و اقلیت های دینی اعلام شده است که مساله زبان محلی، دغدغه عموم نیست.