محکومیت ، نفرت پراکن قومی در دادگاه به حبس تعزیزی به دلیل «تبلیغ» تجزیه طلبی

۵ شهریور, ۱۳۹۷
محکومیت ، نفرت پراکن قومی در دادگاه به حبس تعزیزی به دلیل «تبلیغ» تجزیه طلبی

یک نفرت پراکن قومی در شهرستان سراب به اتهام تبلیغ قوم‌گرایی و تجزیه طلبی به یک سال حبس محکوم شد. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، فردی به نام جمال موسوی نژاد که مدیر کانال تلگرامی سارابلی بود با داشتن سوءپیشینه در سال 1392 به یکسال حبس متهم شد. وی پس از گذراندن یکسال حبس در سال 1393 از زندان آزاد شده بود اما مجددا مرتکب جرم مشابه شد.

نامبرده در فضای مجازی مطالب موهن و جعلی در حمایت از پیشه وریِ خائن، فرقه دموکرات و حمایت از اشغال کشور توسط ارتش سرخ منتشر می کرد. همچنین در لپ تاپ متهم تصاویری موهن از رهبری و نیز بوسیدن پرچم یک کشور بیگانه یافت شده است که دلالت بر قوم‌گرایی و خائن بودن او داشت.

دادگاه سراب پس از بررسی جمیع دلایل، متهم را از اتهام توهین به رهبری مبراء کرده ولی در اتهام« فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروههای قوم‌گرا و تجزیه طلب» مجرم شناخت. دلیل آن نیز مطالب منتشر شده در کانال تلگرامی در ارتباط با تبلیغ قوم گرایی و تجزیه طلبی بود. از جمله: «انعکاس فعالیت های ضد نظام و قومگرایانه متهم در رسانه های خارجی»، «تصاویر احترام متهم به پرچم کشور بیگانه در راستای اعتقادات قوم‌گرایانه که مغایر با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است»، « ارائه تصاویر و تمجید از واقعه 21 آذر آذربایجان در 1324 و تمجید از بنیانگذار آن» و اقاریر متهم به یکسال حبس تعزیزی محکوم نمود.

جمال موسوی نژاد در فضای مجازی به ویژه فیس بوک و تلگرام با تبلیغات گسترده در راستای نفرت پراکنی قومی، توهین به اقوام ایرانی شناخته میشد و  … .

اما باید پرسید آیا یک سال حبس برای اتهاماتی از این دست و برای متهمین سابقه دار، بازدارنده است؟ افرادی از این دست به صورت حرفه ای برای بیگانگان خدمت میکنند و دستکم حکم دادگاه نشانگر بیگانه‌گرایی آنها است و طبیعی است که احکام کوتاه مدت تاثیری زیادی در خدمات رسانی آنها به اجانب نخواهد داشت. احکام صادره از دادگاهها در چنین مواقعی باید دارای چنان برندگی و بازدارندگی باشد که علاوه براین که متهم را برای همیشه به جزای اعمال میرساند سایر مجرمین بالقوه را نیز از ارتکاب عمل مجرمانه باز دارد.