هتاکی های نمایندگان مجلس باکو علیه ایران در نشست روز سه شنبه این مجلس

۲۵ خرداد, ۱۳۹۵
هتاکی های نمایندگان مجلس باکو علیه ایران در نشست روز سه شنبه این مجلس

جریان بررسی توافق نامه جمهوری باکو و ایران درباره تداوم ساخت و تکمیل و بهره برداری از  سد و نیروگاه خداآفرین و «قلعه دختر» ، گفت :

« در سال های 1990 ، ایران می خواست سد و نیروگاه خداآفرین را بطور مشترک با ارمنستان که اراضی جمهوری آذربایجان را اشغال کرده بود، احداث کند. در آن زمان، حیدرعلی اف ، رییس جمهوری (وقت) واکنش خیلی تندی را به آن نشان داد. از این نظر، اکنون امضاء و تصویب این توافق نامه با ایران درباره سد و نیروگاه خداآفرین، قابل تقدیر است.»

این توافق نامه به تکمیل ساخت و بهره برداری از ذخایر آب و برق سدها  و نیروگاه های خدا آفرین و قلعه دختر مربوط است.
زاهد عروج  با جلب توجه به ارتقای مناسبات ایران با ارمنستان به سطح استراتژیک ، لغو روادید میان دو کشور و تدارک سفر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به ارمنستان،  گفت :

« من نمی خواهم در مورد سفر حسن روحانی به ارمنستان ، نظری بدهم. اما، برغم اینکه ایران به عنوان حامی مسلمانان دنیا سخن می گوید، ما  از این کشور، موضعی مشابه مساله فلسطین، درباره اشغال اراضی جمهوری آذربایجان مشاهده نمی کنیم. در مساله هسته ای ، آذربایجان اجازه نداد که این کشور به سکویی علیه ایران تبدیل شود. آیا ایران بجای برقراری مناسبات دوستانه با آذربایجان، می خواهد راه متفاوتی را برگزید؟ در سال های گذشته ، آذربایجان بطور مطلق مناسبات دوستانه در قبال ایران داشته است.»
اکتای اسدوف، رییس مجلس ملی جمهوری باکو ، زاهد عروج را به  باور نکردن هر مطلبی فراخواند و گفت : « من باور نمی کنم که حسن روحانی به ارمنستان سفر کند.»
فاضل مصطفی،نماینده مجلس گفت : « پس از تصویب این توافق نامه ، باید به ایران پیشنهاد شود که در آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان مشارکت کند!»
این نماینده مجلس باکو افزود : « ایران از مناسبات آذربایجان با اسراییل ناراحت است. اما، در درگیری ماه آوریل، فقط با این سلاح ها (سلاح های خریداری شده از اسراییل) به ارمنستان اشغالگر ضربه وارد شد. »
فاضل مصطفی افزود : « ما می توانیم جهاتی را که سیاست ایران در قبال آذربایجان را تغییر دهد، شکل بدهیم. سنت تاریخی ایران ، این بوده است که این کشور، تمایلی به استقلال و قدرتمند شدن آذربایجان نداشته است. در سال 1918 ، به هنگام اعلام استقلال آذربایجان، ایران  با نام آذربایجان مخالفت کرده و استقلال ما را به رسمیت نشناخته است. »
فاضل مصطفی افزود : « ما اراضی مان را از اشغال آزاد خواهیم کرد. اما، همکای ایران با ارمنستان و تامین سلاح از طرف ایران برای ارمنستان، همانند لکه ای سیاه در تاریخ ایران باقی خواهد ماند. لازم است که از تریبون مجلس این مساله بیان شود.»
اکتای اسدوف، رییس مجلس جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به ضرورت حل برخی مسایل در رابطه با ایران گفت : « اما، در مجلس ایران ، اینگونه درباره جمهوری آذربایجان سخنرانی نمی کنند. این مسایل، راه حل خود را دارند.  تصویب این توافق نامه ها نیز مربوط به همین مساله است.»
قدرت حسنقلی اف، نماینده مجلس ، ایران را نزدیک ترین متحد ارمنستان که اراضی جمهوری باکو را اشغال کرده، توصیف کرد و گفت : « مقامات ایران در سخنان خود می گویند که چرا شما با اسراییل همکاری می  کنید؟  ما با اسراییل به علت این همکاری می کنیم که از اسراییل سلاح خریداری کنیم و اراضی خود را از اشغال آزاد کنیم.  پس، ایران چرا با ارمنستان همکاری می کند؟  آیا همکاری می کند که ارمنستان ، اراضی جمهوری آذربایجان را در اشغال خود نگه دارد؟! فکر می کنم که باید شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده، (رییس اداره مسلمانان قفقاز) از رهبر دینی ایران بپرسد که ایران چگونه دستان سرژ سرکیسیان (رییس جمهوری ارمنستان) را که به خون کودکان و زنان و پیران آذربایجان آلوده است، می فشارد؟  چرا ما باید در مقابل آن ساکت بمانیم؟ امروز سیاستی که رهبری ایران در قبال آذربایجان دارد، سیاستی دوستانه نیست».
اکتای اسدوف، رییس مجلس گفت : « ایران ، یک کشور مستقل است.  ایران  هر سیاستی را اجرا کند،  از طرف جمهوری آذربایجان نیز پاسخ متناسب دریافت خواهد کرد.»

قدرت حسنقلی اف در سخنان خود به طور تلویحی جمهوری اسلامی را به استفاده از ظرفیت آذریهای ایران علیه نظام تهدید کرده است.