مانور پهبادهای اسرائیلی در همسایگی ایران/ جمهوری باکو یا پایگاه نظامی اسرائیل؟!

۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵
مانور پهبادهای اسرائیلی در همسایگی ایران/ جمهوری باکو یا پایگاه نظامی اسرائیل؟!

این نشریه، برخی دیپلمات‌های ارشد آمریکا و افسران اطلاعاتی، نظامی می‌گویند که پهپادهای اسرائیل عملیاتی را در پایگاه‌های هوایی جمهوری باکو، هم‌مرز با ایران انجام می‌دهند.

 دو سال قبل نیز یک پهپاد متجاوز اسرائیل که از جمهوری باکو وارد حریم هوایی ایران شده بود، بعد از مدتی پرواز از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در آن زمان و در خبری نوع  این پهپاد را «هرون» یا «هرون تی‌پی» نامید.  

هرون که «ایتان» نیز خوانده می‌شود، قادر به 70 ساعت پرواز در ارتفاع بیش از 45 هزار پا و برد عملیاتی بیش از 7000 کیلومتر است. فلایت گلوبال در ادامه گزارش خود با اشاره به کشمکش جمهوری باکو با ارمنستان بابت منطقه ناگورنو –قره باغ‌ نوشت:

ارتش جمهوری آذربایجان مجهز به پهپاد «هرمس -450» ساخت صنایع هوا فضای «البیت» اسرائیل است. این شرکت نیز با سرمایه گذاری «مشترک» شرکتی متعلق به جمهوری باکو طرحی به نام  (Azad Systems) را از سال 2011 به این سو برای ساخت و تولید پهپاد آغاز نموده است.

صنایع تولید پهپاد اسرائیل از ارائه هرگونه اظهارنظر درباره اخبار مربوط به نیازهای ارتش جمهوری آذربایجان به تل‌آویو در زمینه صنایع پهپادی خودداری می‌کنند. هرچند که منابع اروپایی نیازهای این کشور به اسرائیل را در زمینه کسب تجربه در هدایت پهپادها عنوان کرده‌اند.بر اساس این گزارش، در هفته‌های اخیر نیز گزارش‌هایی از سرنگون شدن پهپاد دیگر اسرائیلی که در خدمت ارتش باکو بوده و «ثاندر بی» نام داشت، مطرح شد. یک رسانه‌ اسرائیلی نیز هفته جاری در مطلبی از حضور دو هواپیمای ترابری ارتش  باکو در فرودگاه نظامی اسرائیل در زمان نبرد با جمهوری ارمنستان و کمک نظامی تل‌آویو به باکو خبر داد .روزنامه  «تایمز اسرائیل» در مطلبی به حضور دو فروند هواپیمای نظامی باکو در هنگامه تنش این کشور با ارمنستان در خصوص منطقه ناگورنو –قره‌باغ در اسرائیل  و حضور چند ساعته در آنجا اشاره نمود.

به نوشته تایمز اسرائیل، پایگاه داده‌های پروازی در هفته اول آوریل سال جاری دو بار از ورود هواپیماهای بزرگ ترابری وزارت دفاع جمهوری باکو به فضای اسرائیل و پرواز به سوی فرودگاه نظامی «اودا» واقع در جنوب اسرائیل خبر داد. بر اساس این گزارش، نوع این هواپیماها «ایلوشین – 76» با شماره پروازی «AZAF8» (ویژه نیروی هوایی این کشور) بوده  که مورخ 4 و 6 آوریل از ترکیه وارد اسرائیل شده و 2 تا 3 ساعت در آنجا توقف داشتند.

این اولین بار نیست که اسرائیل متهم به کمک به جمهوری آذربایجان در ستیز با ارمنستان شده است اما اجازه فرود هواپیماهای نظامی جمهوری باکو در اسرائیل نشان از پیشرفت همکاری باکو و تل‌آویو دارد.

به نوشته این منبع خبری، همان هفته که این هوایپماها در اسرائیل فرود آمدند، گزارش‌هایی نیز از بکار گیری ارتش جمهوری باکو از پهپاد هجومی ساخت اسرائیل در حمله به یک کاروان اهالی ارمنستان به میان آمد. در این حمله که به یک اتوبوس حامل اهالی ارمنستان صورت گرفت، 7 نفر کشته شدند.

جمهوری آذربایجان بزرگترین تامین کننده نفت مورد نیاز اسرائیل و البته مشتری پروپا قرص سلاح‌های ساخت اسرائیل نیز است .اسرائیل و باکو در فوریه سال 2012 قراردادی به ارزش یک میلیارد و چهارصد هزار دلار در زمینه سامانه‌های دفاع موشکی و پهپاد منعقد نمودند.