نتایج اولیه انتخابات:«نه» بزرگ و مجدد تبریز به شعارهای قومی

۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵
نتایج اولیه انتخابات:«نه» بزرگ و مجدد تبریز به شعارهای قومی

نتایج اولیه انتخابات تبریز حاکی از پیروزی زهرا ساعی،محمدحسین فرهنگی، شهاب الدین بیمقدار و علیرضا منادی در دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها در حاکی که هنوز آمارهای رسمی با شمارش صندوق های باقیمانده ادامه دارد، تکلیف چهار کرسی دیگر شهرستان تبریز و حومه در مجلس تقریبا مشخص شد.

به این ترتیب پزشکیان، بیگی، فرهنگی، ساعی، بیمقدار و منادی نمایندگان تبریز و حومه در مجلس شورای اسلامی را تشکیل می دهند. هر چند احتمال رد اعتبار نامه «بیمقدار» به دلیل ضدیت با مبنانی استقلال و تمامیت ارضی کشور وجود دارد.

کارشناسان بر این باروند که افرادی مانند بیمقدار بدون هر گونه پیشینه سیاسی جدی و اصلاح طلبی وارد میدان انتخابات شده و دقیقا به دلیل «قحط الرجال» در تبریز به مجلس می روند که این موفقیت را نیز مدیون کسانی مانند محمد خاتمی و عارف هستند. در میان اعضای لیست امید «زهرا ساعی» ( فعال سیاسی مقیم تهران) جزو نمایندگانی بود که در دام ارتجاع قومی نیفتاد و کمترین شعار قومی را مطرح کرد. افرادی مانند «عباس زاده و الموسوی» که با حماقت تمام به طرح شعارهای قومی پرداختتند شکست معناداری را متحمل شدند.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه مشارکت تبریز در دوم انتخابات بسیار پایین بود. قطعا یکی از دلایل بی میلی شهروندان تبریزی به عدم حضور در پای صندوقهای رای بی برنامگی سیاسی و استحمار مردم با طرح مطالبات مضحک قومی بود.

قابل ذکر است که تبریز به دلیل مبارزات آزادیخواهانه در انقلاب مشروطیت و با تصویب هیات وزیران در دوران پهلوی اول، کرسی های بیشتری نسبت به سایر شهرها در مجلس دارد.