نخستین تحلیلها در باکو پیرامون سفر الهام علی اف به تهران در سالروز انعقاد قرارداد ترکمنچای

۴ اسفند, ۱۳۹۴
نخستین تحلیلها در باکو پیرامون سفر الهام علی اف به تهران در سالروز انعقاد قرارداد ترکمنچای

و روسیه تزاری انجام می شود باعث برخی نگرانی ها در بین محافل رسانه ای باکو شده است. به طوری که این پایگاه اینترنتی با اشاره به عزم راسخ علی اف در حفظ تمامیت ارضی جمهوری باکو (و ظاهرا در قبال ایران) نوشت : «لهام علی اف، رییس جمهوری بارها در سخنانش بیان کرده است که در زمینه حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، در مقابل هیچ قدرتی گذشت نخواهد کرد»
این رسانه همچنین ادعایی عجیبی در خصوص کمک باکو به ایران در دوران تحریم ها مطرح کرده و ضمن سهم خواهی از ایران نوشت :
« هیچ کس تردیدی ندارد که در دوره تحریم ها، جمهوری آذربایجان به عنوان تنفسگاهی برای ایران بوده است. فراموش نشده است که جمهوری آذربایجان بخاطر عدم مشارکت در تحریم های ایران ، تحت فشار نیز قرار داشت. به این ترتیب، جمهوری آذربایجان در این مساله، اصول همسایگی را تا آخر اجرا کرده است. اکنون نوبت ایران فرارسیده است.»
این ادعای دروغ پایگاه ریپورت.آذ در حالی است که باکو در دوران تحریم ها ضمن رعایت مو به موی تحریم های بانکی ایران، مناسبات تجاری خود را با ایران در پایین ترین سطح نگه داشت حتی براساس اسنادی که بعدها در ویکی لیکس منتشر شد، الهام علی اف ،حتی بیشتر از خود غربی ها راغب به تحریم و شکست ایران بوده است. سخنان محرمانه الهام علی اف در دیدار با ویلیام برنز ، دستیار وزیر امورخارجه وقت آمریکا در امور سیاسی در 25 فوریه سال 2010 میلادی می باشد که در سایت ویکی لیکس فاش شده است و به پایبندی باکو به تحریمهای ضدایرانی  حتی بیش از حد انتظار غربی ها تاکید دارد.

به گزارش آذریها «ریپورت» افزود : « تمایل جمهوری آذربایجان برای گسترش همکاری اقتصادی با ایران، نباید به تقویت توجه سیاسی-ایدئولو‍ژیک ایران به جمهوری آذربایجان منجر شود. به عبارت دیگر، روابط اقتصادی نباید موجب وابستگی سیاسی شود.»
«ریپورت» نوشت : « شاید هم می شد به این موضوع اشاره نکرد. اما، سخنان اخیر علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر عالی دینی ایران ، ابراز نظر در این مورد را ضروری کرده است. ولایتی گفته است :
« میان روسیه به عنوان قدرت برتر نظامی دنیا و صاحب حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل و ایران به عنوان قدرت اول منطقه، هماهنگی ایجاد شده است. این هماهنگی صرفا به مساله سوریه محدود نمی شود. همکاری ایران و روسیه ، شامل عراق و لبنان و در آینده شامل یمن هم خواهد شد. در حمایت از استقلال کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز نیز همین هماهنگی موجود است.»
ریپورت افزوده است : « ولایتی با این سخنان می خواهد بگوید که روسیه و ایران از استقلال دولت های قفقاز در مقابل غرب حمایت می کنند و در این زمینه، روابط مسکو-تهران هماهنگ می شود. اما، این موضوع یک جهت دیگر نیز دارد. در واقع، ایران و روسیه با توسعه فعالیت های خود در این منطقه ، برای تامین امنیت خود تلاش می کنند. الهام علی اف، رییس جمهوری بارها در سخنانش بیان کرده است که در زمینه حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، در مقابل هیچ قدرتی گذشت نخواهد کرد. »
پایگاه اینترنتی «ریپورت» با تاکید بر اهمیت اقتصادی روابط جمهوری باکو با ایران افزوده است : « بطور کلی، سفر الهام علی اف به تهران در شرایط اقتصادی-سیاسی و اجتماعی متفاوتی هم برای منطقه و هم برای ایران، انجام می شود. زیرا، این سفر در شرایط رفع تحریم های بین المللی علیه ایران و وخیم تر شدن اوضاع در سوریه انجام می شود. به این ترتیب، سفر رییس جمهوری آذربایجان به تهران، می تواند با لحاظ اوضاع اقتصادی و سیاسی جدید، به عنوان آغاز مرحله جدیدی با ایران تلقی شود. زیرا، جمهوری اسلامی در سال های آینده در شرایط جدیدی ادامه حیات خواهد داد.»