رسانه های باکو: حملات تروریستی آنکارا هدایت شده و از طرف اردوغان بود

۲ اسفند, ۱۳۹۴
رسانه های باکو: حملات تروریستی آنکارا هدایت شده و از طرف اردوغان بود

پیشبرد طرح های خود در تغییر ساختار قدرت در ترکیه و سیاست دخالت در سوریه بهره می گیرد.

به گزارش آذریها، محمد سلیمان اف، تحلیلگر ویرتوالاز نوشته است : « آنکارا تنها پس از چند ساعت از حرکت تروریستی آنکارا  که به قتل 28 نظامی و انفجار دیاربکر که به قتل 7 نظامی منجر شد، نام عامل ترور را  اعلام کرد. عامل ترور، عضو اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه اعلام شد. البته، جستجوی منطقی در این مورد ضرورت خود را از دست داده است. آیا انجام این ترور ، برای  نیروهای کرد که بطور موثری با تروریسم در سوریه مبارزه می کنند، لزومی داشت؟ »

محمد سلیمان اف، انجام عملیات های تروریستی در ترکیه را  به ضرر اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه دانسته است که در برهه اخیر به سرعت در حال پاکسازی مناطق عملیاتی در سوریه از نیروهای داعش و استقرار در مناطق استراتژیک نزدیک اعزاز بوده است.

 
« من نمی گویم که اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه نمی تواند حرکت تروریستی انجام دهد. اما، چرا باید آنها  عملی را مرتکب شوند که ضربه اساسی به وجهه شان می زند و علیه خودشان تاثیر می گذارد؟ بخصوص در شرایط کنونی که آمریکا با آنها همکاری می کند و آنها نه تنها از نظر نظامی، بلکه از نظر روحیه نیز خود را در شرایط برتر احساس می کنند، ارتکاب این نوع وحشیگری، حرکتی بیهوده به نظر نمی رسد؟

 

این تحلیلگر نوشته است : « من نمی گویم که اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه نمی تواند حرکت تروریستی انجام دهد. اما، چرا باید آنها  عملی را مرتکب شوند که ضربه اساسی به وجهه شان می زند و علیه خودشان تاثیر می گذارد؟ بخصوص در شرایط کنونی که آمریکا با آنها همکاری می کند و آنها نه تنها از نظر نظامی، بلکه از نظر روحیه نیز خود را در شرایط برتر احساس می کنند، ارتکاب این نوع وحشیگری، حرکتی بیهوده به نظر نمی رسد؟  در این شرایط ، آنکارا  اصرار دارد که عامل این ترورها ، اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه است و حتی می گوید که عامل ترور نیز مشخص شده است. از سوی دیگر، صالح مسلم، رهبر کردهای سوریه این ترور را محکوم و تاکید کرده است که این ترورها هیچ ارتباطی با کردهای سوریه ندارد. اما، تلاش های احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه برای شکل دهی به افکار عمومی در کشورش بی تاثیر نبوده است.

بویژه که در این تلاش، تبلیغات رسانه های ترکیه و  سیاستمداران نیز در تحمیق مخاطبان به نفع حکومت ترکیه عمل می کند.  به این منظور، داوداغلو،  نام بازیگر  ترور را نیز اعلام کرد؛ او صالح نجار، متولد سال 1992 و شهروند سوریه است. داوداغلو، وی را  عضو اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه معرفی کرد. نجار به مدت یک سال است که در ترکیه اقامت دارد.

اینکه چرا  وی در طول این یک سال بطور کامل از حیطه نظارت سازمان امنیت پرنفوذ ترکیه (میت) فرار کرده، سوالی است که داوداوغلو آن را  به زبان نمی آورد! فراتر از آن، داوداوغلو،  اهداف خود را  توسعه بیشتری داد و رژیم سوریه و روسیه را نیز مسئول این ترورها  اعلام کرد.  در پرده سوم این نمایش، داوداوغلو گفت: « من می خواهم به روسیه هشدار بدهم. روسیه در اعزاز پیشروی کردها را مورد پشتیبانی هوایی قرار می دهد و مردم بی گناه را بمباران می کند و از سازمان های تروریستی علیه مردم غیرنظامی ترکیه استفاده می کند.»

داوداوغلو به روسیه هشدار می دهد که این نوع حرکت ها تاثیر بومرنگ دارد و به خود روسیه باز خواهد گشت. حال آنکه، داوداوغلو باید نگاهی هم به خود بیاندازد. انفجار های ریحانلی، سوروچ، استانبول و اکنون نیز حرکت های تروریستی در آنکارا، تاثیر بومرنگ سیاست های پنج ساله ترکیه در سوریه می باشد که اکنون اردوغان و داوداوغلو را به جستجوی دشمن وادار کرده است. دیوی که آنها از شیشه خارج کرده اند، اکنون  به جان ترک ها افتاده است. کاشته های اردوغان را اکنون شهروندان عادی درو می کنند.  در اینجا، هر قدر هم تندروانه به نظر برسد، می توان گفت که تنها فردی که از این وقایع سود می برد، اردوغان است.  
انفجار های ریحانلی، سوروچ، استانبول و اکنون نیز حرکت های تروریستی در آنکارا، تاثیر بومرنگ سیاست های پنج ساله ترکیه در سوریه می باشد که اکنون اردوغان و داوداوغلو را به جستجوی دشمن وادار کرده است. دیوی که آنها از شیشه خارج کرده اند، اکنون  به جان ترک ها افتاده است. کاشته های اردوغان را اکنون شهروندان عادی درو می کنند.

 

حرکت های تروریستی اخیر هم به ضرر بشار اسد و هم به ضرر روسیه است. اما، همین حرکت ها برای نقشه ای که اردوغان کشیده است، کاملا مناسب است.  اردوغان اکنون دو مساله را پیش روی خود دارد. یکی، تغییر ساختار حکومتی ترکیه به ساختار ریاستی است و دیگری، حمایت از تروریست ها در سوریه و شکست دادن دمشق است. حرکت تروریستی در آنکارا در پیگیری هر دو هدف به نفع اردوغان است. زیرا، توده های اجتماعی ترکیه که خود را در محاصره احساس می کنند ، به افسانه حاکمیت قوی رضایت خواهد داد و  اجرای تغییرات مورد نظر اردوغان در ساختار حکومتی ترکیه، خواه از طریق همه پرسی و خواه از طریق رای گیری در مجلس، آسان تر خواهد شد. همچنین حرکت تروریستی آنکارا،  راه های جدیدی را برای پیگیری سیاست پنج ساله ترکیه در حمایت از تروریست ها در سوریه  می گشاید. اما، اینکه اعزام نیرو به سوریه، پایان این عملیات خواهد بود یانه، موضوعی است که اردوغان زیاد هم به آن نمی اندیشد. بنابراین ، این سوال مطرح است که آیا این حرکت تروریستی را اردوغان ترتیب داده است؟  مدرکی برای اثبات ندارد. اما، تاریخچه ترورهای 20 سال اخیر نشان می دهد که شاهد ترورهای هدایت شده، بوده ایم.  

یعنی سازمان های امنیتی ویژه، ایدئالیست هایی را تحت نظارت می گیرد و آنها را بطوری که حتی خودشان نیز نمی فهمند، به سمت حرکت های تروریستی هدایت می کند. همانطور که در واقعه تروریستی نیویورک، هواپیمایی را که محمد عطا  به برج نیویورک کوبید، محمد عطای تروریست هدایت می کرد نه  جرج بوش کوچک. اما، آیا  محمد عطا را  سازمان امنیت آمریکا هدایت نمی کرد؟ »