استراتژی اقتصادی ایران در قفقاز جنوبی
سفر همزمان وزیران اقتصاد باکو و ارمنستان به ایران در کمتر از یک هفته

۵ بهمن, ۱۳۹۹
سفر همزمان وزیران اقتصاد باکو و ارمنستان به ایران در کمتر از یک هفته

وزارت اقتصاد و دارایی ایران هفته گذشته ،میزبان همتایان خود از باکو و ایروان بودند. فاصله این دیدارها به قدری کم بود که میتوان از آن به عنوان سفری همزمان یاد کرد.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» شاهین مصطفی اف (وزیر اقتصاد)، شاهین شهباز اف (وزیر انرژی) و شماری دیگری از معاونین وزارت خانه و  در 29 دیماه 99 به همراه هیاتی اقتصادی به تهران سفر کرده و با وزیر اقتصاد و دارای و رئیس بانک مرکزی و وزیر نیرو دیدار نمودند.

چند روز بعد، واهان کروبیان وزیر اقتصاد ارمنستان در 4 بهمن به ایران سفر کرد و با همتای ایرانی خود و همچنین همتی رئیس بانک مرکزی دیدار کرد. در پایان دیدار وزیر اقتصاد ارمنستان و وزیر صمت تفاهم نامه همکاری بین دو کشور به امضا رسید. در طی این جلسات دو طرف در مورد مسائل مربوط به روابط اقتصادی وطرح های پیشنهادی به بحث و گفتگو پرداختند. واهان کروبیان وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان و هیات همراه از مجتمع صنعتی ماموت و شرکت زیست فن آوری سیناژن نیز بازدید کرد.

فردا دوشنبه 6 بهمن ماه تور منطقه ای محمدجواد ظریف به باکو، ایروان، مسکو و آنکارا آغاز خواهد شد. این سفر که قرار بود ماه گذشته انجام شود به دلیل درگیری او در هیات دولت پیرامون مباحث مربوط به لایحه بودجه به تعویق افتاده بود و ظاهرا وزارت خارجه تشخیص داده است که اکنون فرصت مناسبی برای این سفر است. به نظر می رسد در کنار مسائل سیاسی و امنیتی، تعمیق همکاری های اقتصادی یکی از اهداف سفر ظریف خواهد بود. به گفته رئیس بانک مرکزی، کروبیان وزیر اقتصاد ارمنستان گفته است که، این کشور «تمایل بسیار زیادی دارد که شرکت های ایرانی قراباغ کوهستانی سرمایه گذاری بکنند»

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به مناقشه قراباغ گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش موثری در بازسازی مناطق آزاد شده داشته باشد. این مسئله احتمالا نشانگر اعتماد هر دو طرف به ایران در خصوص قراباغ کوهستانی است.

به نظر می رسد، مرزهای گسترده ایران با قفقاز جنوبی، ترکیه و روسیه پتانسیل زیادی برای بازیگری به ویژه در عرصه تزانزیتی و اقتصادی ایجاد کرده است. کارشناسان بر این باور اند که ظرفیت های اقتصادی و ترانزیتی ایران هنوز به درستی مورد استفاده قرار نگرفته است و تراز تجاری ایران با این کشورها در سطح مطلوب نیست.

ترافیک گسترده در وزارت خارجه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت نیرو و وزارت نفت پس از جنگ دوم ناگورنو- قراباغ در 2020 نشان از این مسئله دارد حتی اگر برخی از بازیگران سعی داشته باشند ایران را در معادلات منطقه ای نادیده بگیرند، مزیت جغرافیایی کشور، آنها را ناچار از همکاری با ایران خواهد کرد. اگر ایران بتواند استراتژی اقتصادی خود را به درستی تدوین و اجراء نماید، بدون شلیک حتی یک گلوله به یکی از برندگان این جنگ تبدیل خواهد شد. این مهم با رعایت همجواری و روابط خوب با هر دو کشور و بسط نفوذ اقتصادی از طریق صادرات کالا و خدمات خواهد بود.