اسرائیل و ترکیه، پناهگاه الیگارش‌های روس
کشتی ۹۰۰ میلیون یورویی سرمایه‌دار روسی-اسرائیلی در بُدروم ترکیه

۴ فروردین, ۱۴۰۱
کشتی ۹۰۰ میلیون یورویی سرمایه‌دار روسی-اسرائیلی در بُدروم ترکیه

این روزها که کشورهای غربی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، اموال بسیاری از الیگارش‌های روس را توقیف کرده‌اند، ترکیه و اسرائیل دو کشوری هستند که در عین نزدیکی به غرب از تحریم الیگارش‌های روس سرباززده‌اند. در این میان، بندر توریستی بدروم در ترکیه تبدیل به پناهگاه اقتصادی برای این ثروتمندان روس نزدیک به ولادیمیر پوتین شده است.

به گزارش یورونیوز، این پناهگاه اقتصادی الیگارش روس شهر بندری بدروم ترکیه است. ترکیه از اعمال تحریم‌های گسترده اروپاعلیه ثروتمندان روس نزدیک به کاخ کرملین سر باز زده است.

گزارش شده دو قایق تفریحی مجلل (superyakht) متعلق به رومن آبراموویچ، سرمایه‌دار روس و مالک باشگاه چلسی به تازگی شهر بندری بدروم ترکیه پهلو گرفته‌اند. یکی از این کشتی‌ها به نام «اکلیپس» در زمره گرانترین و بزرگترین قایق‌های تفریحی جهان است. گفته می‌شود قیمت این قایق تفریحی بیش از ۹۰۰ میلیون یورو ارزش دارد.

این قایق مجهز به دو بالگرد و یک سامانه دفاع موشکی است.

حضور رومن آبراموویچ در این شهر می‌تواند برای صنعت گردشگری این شهر دردسرساز باشد. شهر توریستی که تا دیروز به سواحل زیبایش شهره بود، اما امروز به یک بمب خبری در بحبوحه جنگ اوکراین تبدیل شده است.

سوپریات اکلیپس متعلق به رومن آبراموویچ، سرمایه‌دار روس-اسرائیلی

قایق مجلل دیگر آبراموویچ به نام «سولاریس» نیز پس از خروج از مونته‌نگرو در بندر جنوبی ترکیه – که به تحریم‌های روسیه نپیوسته است – پهلو گرفت. معلوم نیست که آیا آبراموویچ سوار یکی از این قایق‌های تفریحی بوده است یا آن‌ها صرفا برای دوری از تحریم‌ها به ترکیه منتقل شده‌اند.

بر اساس گزارش مجله اقتصادی فوربس، هزینه ساخت «اکلیپس» ۵۰۰ میلیون دلار بود. این قایق باشکوه؛ دو استخر، دو جایگاه فرود بالگرد و یک زیردریایی کوچک دارد و همچنین مجهز به سیستم سپر دفاع موشکی است و پنجره‌های دورتادور سوئیت آبراموویچ ضد گلوله است. ارزش قایق تفریحی عظیم «سولاریس» نیز ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

پیش از این همه گزارش شده بود برخی از الیگارش‌های روس جت‌های خصوصی خود را برای فرار از توقیف در اروپا، به فرودگاه بیت‌المقدس و تل آویو در اسرائیل فرستاده‌اند.

هفته گذشته، اتحادیه اروپا فهرستی از افرادی را که به دلیل ارتباط با کرملین، دارایی‌هایشان مسدود شده است و ممنوعیت سفر دارند، منتشر کرد. آبراموویچ ۵۵ ساله یکی از افرادی است که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس است.

به گزارش برخی رسانه‌ها، آبراموویچ هفته گذشته با جت شخصی خود از تل‌آویو وارد استانبول شد و صبح روز بعد به مسکو رفت. اسرائیل به دلیل تحریم نکردن آبراموویچ – که تابعیت اسرائیل را دارد – و سایر الیگارش‌های روسی با انتقاد مواجه شده است. با این حال، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل هفته گذشته اعلام کرد که «اسرائیل راهی برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه نخواهد بود.»