اسماعیل شعبان اف:
مردم جمهوری آذربایجان ترجیح میدهند در سیبری زندگی کنند اما در کشور خود نمانند

۲۴ آذر, ۱۴۰۰
مردم جمهوری آذربایجان ترجیح میدهند در سیبری زندگی کنند اما در کشور خود نمانند

اسماعیل شعبان، عضو شورای اقوام ریاست جمهوری فدراسیون روسیه و رییس دیاسپورای تالشان در روسیه گفت : برغم گسستی که شیوع بیماری کرونا در برگزاری نشست های تالشان ایجاد کرد، سازمان دهی تالشان طی دو سال اخیر موفقیت های خوبی داشته و در آینده نیز بطور جدی استمرار خواهد داشت.

اسماعیل شعبان در گفتگو با کانال او.تی.وی “تالشستان آزاد”  گفت: « تالشان هم همانند نخجوانی ها میوه زحمات خود را خواهند چید. باید از نخجوانی‌ها درس گرفت. آنها، هم یک جمهوری خودمختار در ترکیب جمهوری آذربایجان دارند و هم کل جمهوری آذربایجان را در اختیار خود گرفته اند. باید به آنها که این قابلیت را دارند، احترام گذاشت. تالشان نیز باید بدانند که می توانند  با تحصیل و تلاش به توسعه برسند. در بازار و چایخانه توسعه ای وجود ندارد، توسعه در مدرسه و تحصیل و دانشگاه است. طرح دولت جمهوری آذربایجان برای نابود کردن تالشان شکست خواهد خورد. درست است که برخی از تالشان را با پرداخت پول به فحاشی علیه ایران و روسیه سوق می دهند، اما تالشان به این  پشتوانه های خود وفادار خواهند ماند.

سیاست های حاکم بر جمهوری آذربایجان بر روی قصه ها و موهومات استوار شده است. این قصه های ساختگی که “ترک فلان بود و بهمان بود”، مبنای درستی برای سیاست گذاری یک کشور نیست. باید تاریخ و ریشه ها و مبانی حفظ شوند و نه اینکه روی موهومات هویت جدید بنا شود.»

اسماعیل شعبان در خصوص تبلیغات پان ترکیست ها مبنی بر اینکه “فدراسیون روسیه و ایران فروخواهند پاشید و آینده در اختیار ترک ها خواهد بود”، گفت : « افراد زیادی هستند که تمامی دارایی خود را در جمهوری های آسیای میانه و جمهوری آذربایجان و ارمنستان و حتی گرجستان می فروشند و برای زندگی به روسیه مهاجرت می کنند یا اینکه به منظور امرار معاش و تامین درآمد، برای کار به روسیه می آیند. آنها می گویند ما نمی توانیم در جمهوری آذربایجان و تاجیکستان و ترکمنستان و ازبکستان زندگی کنیم و ناچاریم برای زندگی به روسیه بیاییم.

شهروندان این “کشورهای مستقل” حاضر می شوند بروند و  در “نارینسکی” زندگی کنند، ولی در این “کشورهای مستقل” کوچک زندگی نکنند! می دانید “نارینسکی” کجاست؟ نارینسکی جایی در “گراسیناسکی کرای” در فدراسیون روسیه است که هیچ درختی در آنجا وجود ندارد و حتی هوا هم  به قدر کافی نیست و “زمستان ابدی” دارد. مردمانی از جمهوری آذربایجان حاضرند که در نارینسکی زندگی کنند، ولی نمی توانند شرایط داخل جمهوری آذربایجان کنونی را تحمل کنند. حاضرند در سیبری زندگی کنند، ولی در جمهوری آذربایجان نمانند.

همینطور ازبک ها و تاجیک ها و قرقیزها تمامی خانه و کاشانه خود را می فروشند تا بتوانند حق شهروندی روسیه را دریافت کنند. این اوضاع را چچنی ها و تاتارها و اینگوش ها و داغستانی ها هم می بینند. آنها می‌گویند مگر از فروپاشی شوروی چه به دست آوردیم که حالا از فروپاشاندن روسیه به دست آوریم؟ گیریم که امروز چچن مستقل و به یک دولت کوچک تبدیل شد، چه خواهد کرد؟  ازبک ها ملت بزرگی هستند. حتی در نامگذاری خود نیز می گویند:”خودم بیگ هستم”! ازبک به معنای “خودم بیگ هستم”، است. ازبک ها همانانی هستند که ستون فقرات امپراطوری عثمانی را شکستند. این ملت خیلی زحمتکش و قابل احترام است.  با 30 میلیون جمعیت از بزرگترین کشورهای آسیای میانه است و منابع و ثروت های طبیعی زیادی هم دارد. اما، همین الان پنج میلیون نفر از ازبک ها  ناگزیرند که در روسیه زندگی و امرار معاش کنند. مردم بقیه جمهوری های شوروی سابق نیز همین وضعیت را دارند.  بنابراین با توهماتی نظیر پان ترکیسم و تلاش برای فروپاشاندن سایر کشورها به منظور ایجاد به اصطلاح جهان ترک و دولت های ترک، فقط به مردمان این مناطق خیانت می شود.»

در این برنامه ، زابیل محرم اف نیز گفت : « برخی جمهوری ها می خواهند تحت تاثیر توهمات پان ترکیستی،  خود را به اسارت ترکیه درآورند. حال آنکه در خود ترکیه، ملت های ریشه دار و کهن مثل کردها و زازاها اکنون چه روزگاری می گذرانند؟ آیا این “جمهوری های ترک زبان” هم می خواهند به همان روز بیفتند؟»

همچنین اسماعیل شعبان درباره سازمان دهی تالشان برای جلوگیری از سیاست اضمحلال قوم تالش در جمهوری آذربایجان گفت تاکنون فقط در فدراسیون روسیه 17 سازمان تالش ایجاد شده و فعالیت دارد. رسیدن به این وضعیت از اهدافی بود که تعیین شده بود و نتیجه خوبی هم داده است. در گذشته، تالشان در جمهوری آذربایجان حتی از اینکه خود را تالش بنامند، می ترسیدند و خجالت می کشیدند، اما اکنون افتخار می کنند که تالش هستند. زیرا، مردم مطالعه می کنند و می فهمند که تالش  بودن به معنای سلامت نفس و ملایمت و میهمان نوازی و شجاعت و ایستادگی است و باید به این افتخار و این را حفظ کرد. اطمینان دارم که با تداوم این فرایند، تالشان به هدف خود خواهند رسید و دولت جمهوری آذربایجان را مجبور به پذیرش حقوق تالشان به عنوان یک موجودیت در ترکیب جمهوری آذربایجان خواهند کرد. »

اسماعیل شعبان همچنین درباره استعفای هلال محمدوف، آتاخان ابیل اف و مهدی صفروف از هیات ریاست “شورای اجتماعی تالشان آذربایجان”

گفت این اقدام دموکراتیک به منظور ایجاد فرصت برای جوانان تالش صورت گرفته است.

اسماعیل شعبان همچنین درباره موضع تالشان در مساله قراباغ نیز گفت: « تمامی تلاش ما این است که نگذاریم این مساله ارضی و تا حدی قومی به مناقشه ای دینی تبدیل شود. روسیه و ایران نیز با اقدامات خود همین خط را دنبال کرده اند و نگذاشته اند که مناقشه قراباغ به مناقشه ای دینی و لاینحل تبدیل شود. مثلا کلیسای پراواسلاو روسیه در باکو  از حقوق جمهوری آذربایجان اعلام حمایت کرده و در ایران نیز رهبر عالی بر ضرورت تامین حقوق و امنیت ارامنه قراباغ کوهستانی تاکید کرده است که از تبدیل شدن مساله قراباغ به مناقشه ای دینی و غیرقابل حل جلوگیری کند. »

اسماعیل شعبان درباره سیاست های دولت جمهوری آذربایجان در وابسته شدن  به اسراییل و ترکیه گفت : « خود الهام علی اف باید درک کند که اگر موازنه در جمهوری آذربایجان برهم بخورد، نخستین کسی که از آن ضرر خواهد کرد، خود رژیم علی اف خواهد بود و برای ادامه حاکمیتش مشکل جدی ایجاد خواهد شد. دشمنان ایران سعی دارند که این کشور را از کشورهای قفقاز جنوبی دور کنند. اما، ایران در قبال تمامی کشورهای قفقاز و آسیای میانه و سایر همسایگانش حسن نیت خود را اثبات کرده است. اساسا دشمنان ایران نیز نمی توانند ایران را از قفقاز جنوبی بیرون کنند. زیرا ایران دولت بزرگی است که قدمت و ریشه دارد. متاسفانه در جمهوری آذربایجان خیلی چیزها را نمی توانند درک کنند یا اینکه درک می کنند، اما تحت تاثیر نیروهای خارجی قرار می گیرند و علیه روسیه و ایران حرکت می کنند که این رویکرد عبثی است. این ها باید بدانند که بیرون کردن ایران از حوزه پیرامونی این کشور که جزء حوزه تمدنی و پیشینه ایران است، غیرممکن است. کسانی که به ایران فحاشی می کنند، صاحب عقیده درست و سالم نیستند و بنابر سفارش اقدام می کنند و در گذشته نیز نشان داده اند که ماهیت و خط خود را به راحتی عوض می کنند. مثلا وقتی از بسیاری از همین پان ترکیست های کنونی در جمهوری آذربایجان می پرسیم که اگر شما ترک گرا هستید، چرا در گذشته کمونیسم را ستایش می کردید، بدون اینکه خجالت بکشند، می گویند در آن دوره کمونیسم حاکم بود و ما باید در آن چارچوب فعالیت می کردیم!! حالا هم مطمئن باشید همین به اصطلاح “پان ترکیست ها” وقتی که اوضاع به نفع ایران تغییر کند، ایران گرا خواهند شد و از اسلام دم خواهند زد.»