واکنش یک مقام دولتی به تحرک جدید تجزیه‌طلبان
فارسی متعلق به همه ایرانیان است/ بار کج بدخواهان این مرزوبوم به منزل نمی‌رسد

۱۵ بهمن, ۱۴۰۰
فارسی متعلق به همه ایرانیان است/ بار کج بدخواهان این مرزوبوم به منزل نمی‌رسد

صادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، در واکنش به هجمه اخیر ایران‌ستیزان به زبان فارسی و نهضت هشتگی تجزیه‌طلبان و قوم‌گرایان با هدایت و پوشش رسانه‌های ضدایرانی مانند BBC، تلویزیون اینترنشنال و العربیه علیه زبان و وحدت ملّی ایرانیان، این برنامه را بخشی از «پازل برنامه‌ریزی بلندمدت بدخواهان ایران برای ایجاد شکاف زبانی، قومی و عقیدتی» دانست.

صادق خیاطیان در تاربرگ اینستاگرام خود نوشت: «ایران رنگین‌کمان زیبایی از اقوام، مذاهب و زبان‌هاست. همزیستی مهربانانه این مردم که از قرن‌ها پیش تا به امروز امتداد یافته، گواهی روشن بر بطلان ادعاهای پروپاگاندیست‌هایی است که -به اسم رسانه‌نگار- در آسمان لندن رویای تجزیه و تلاشی ایران یکپارچه را رصد می‌کنند.
برنامه‌ریزی برای ایجاد شکاف‌های قومی و زبانی و عقیدتی در ایران البته سابقه‌ای دیرینه در میان بدخواهان این مرزوبوم دارد اما این بارِ کج مثل همیشه به منزل نمی‌رسد.

ایرانیان هوشیارند و مقهور این قبیل فضاسازی‌های مغرضانه نمی‌شوند. فارسی زبان شعر و ادب و تمدن و متعلق به همه ایرانیان است.
این سرمایه ملی، میراث کهن این سرزمین و نخ تسبیح انسجام، همدلی و همزبانی همه اقوام میهن ماست. دوست داشتن این زبان البته منافاتی با تعزیز و تعلیم و حفظ زبان‌های محلی ندارد. این زبان‌ها هم پشتوانه فرهنگ ما هستند و اگر با جان و دل از آنها صیانت نکنیم، بخش مهمی از فرهنگ مشترک ما از دست خواهد رفت.»