در پی قتل یک پزشک در قونیه
خشم و اعتراض کادر درمان و پزشکان ترکیه

۲۵ تیر, ۱۴۰۱
خشم و اعتراض کادر درمان و پزشکان ترکیه

المانیتور – ۱۰ روز پیش یک پزشک متخصص قلب به نام اکرم کاراکایا در قونیه به قتل رسید. این پزشک ۴۷ ساله یک ماه پیش از آن عمل جراحی ناموفقی بر روی زنی بیمار داشت که پس از آن بیمار درگذشت. ۱۰ روز پیش، پسر آن بیمار مرتکب قتل پزشک جراح شد.

با گذشت چهار روز از قتل کاراکایا، گزارش‌های بیشتری از حمله به کادر پزشکی در ترکیه در صدر اخبار نشست. از جمله اینکه گروهی به یک بیمارستان دانشگاهی در شهر جنوبی آدانا حمله کرده‌اند و در شهری در استان شمالی سقاریه نیز بیماری پزشک معالج خود را تهدید به قتل کرده است، «عین ماجرای قونیه».

شمار این وقایع چنان گسترده شده که اکنون جامعه پزشکی و کادر بهداشت ترکیه را به خشم آورده است. آنها نه تنها به حکومت معترضند، بلکه اداره امور مذهبی ترکیه را نیز مسئول می‌دانند.

رئیس انجمن پزشکی آدانا می‌گوید «خشونت علیه پزشکان امری سیاسی است. ما خواهان آنیم که حکومت ابتکار را به دست گیرد و قانونی وضع کند که خشونت علیه کادر بهداشت را به سختی مجازات کند». به گفته او «موارد مشابه اخیر در حمله به پزشکان مانند حمله آدانا اکنون در بیمارستان‌های دولتی ترکیه مسکوت و مخفی نگه داشته می شوند». نهاد ناظر بر رسانه‌های ترکیه RTUK نیز پوشش خبری ماجرای قتل کاراکایا را ممنوع کرده.

به گفته اتحادیه کارکنان بهداشت و امور اجتماعی، در سال ۲۰۲۱ تعداد ۲۱۶ نفر از کارکنان بخش بهداشت قربانی خشونت شده‌اند و اغلب هم به دست بیماران یا بستگان بیماران. بیش از ۱۰۰ هزار پزشک نیز در طول ده سال گذشته مورد خشونت کلامی یا فیزیکی قرار گرفته‌اند.

قتل کارکایا خشم پزشکان را برانگیخت و موجب تظاهرات خیابانی و دو روز اعتصاب سراسری آنها شد. این پنجمین اعتصاب پزشکان در سال اخیر بوده که به دلایل حقوق پایین، ساعت کار زیاد و خشونت فزاینده برگزار می‌شده است. اعتراضات پزشکان زمانی بالاتر گرفت که حکومت به رغم وعده افزایش دستمزدهای آنان به اندازه افزایش تورم، به وعده خود عمل نکرد. گذشته از اینها، آنچه نمک بر زخم پزشکان ترکیه پاشید سخنان اردوغان در واکنش به انتشار گزارشی بود که از رشد فرار پزشکان از ترکیه به دلیل شرایط سخت خبر می‌داد. اردوغان در واکنش به این گزارش آنها را حریص یا بی‌وطن خوانده گفته بود که «آزادند بروند».

در واکنش به اعتراضات پزشکان ترکیه به مناسبت قتل کارکایا، وزیر بهداشت ترکیه با وجود ابراز تأسف بابت این جنایت، اعتراضات و اعتصاب پزشکان را به باد انتقاد گرفت. دولت باغچه‌لی رهبر حزب افراط‌گرای حرکت ملّی که مهمترین متحد اردوغان محسوب می‌شود نیز این اعتراضات را غیرقانونی خواند. باغچه‌لی تا جایی پیش رفت که انجمن پزشکان ترکیه را مهتم کرد که «ابزار جدایی‌طلبی شده است» و اعتصاب را ناشی از «ذهنی شیطانی» برای «تخریب نظام بهداشت ترکیه» خواند. باغچه‌لی سالهاست انجمن پزشکان ترکیه را که ۸۰ درصد پزشکان این کشور عضو آن هستند، مرتبط با حزب کارگران کردستان خوانده و خواهان تعطیل آن است.

پلیس استانبول در واکنش به اعتراضات خیابانی پزشکان، از گاز اشک آور برای متفرق کردن سخنگویان معترضان استفاده کرده که می‌خواستند به سوی اداره بهداشت محلی راهپیمایی کرده و صدای اعتراض خود نسبت به قتل کاراکایا و سیاست کلی حکومت ترکیه در مورد بخش بهداشت را گوش دولت برسانند.