اول-خیرمقدم به میهمانان سمپوزیوم و اعلام برنامه -محمد جواد آسایش سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی
-شفکو عمر باشیچ کفتی و رئیس مشخت جامعه اسلامی کرواسی
-اعلام برنامه توسط مؤلف و مجری«پروفسور زلاتکو تومیچیچ»:دو قرن تحقیقات توسط کرواتهای ایرانشناسـ
فصل دوم-مباحث مقدماتی 1-فهرست مقالات ارائه شده ایران-کرواسی از سال 17797 تا 1999 میلادی در 249 عنوان از مهمترین کارهای تحقیقی از قرن هجدهم تا بیستم،پیرامون ریشه کرواتهای باستان.
2-آ.ژ.لووریچ:پرفسور دکتر یوسیپ میکوسوزی بلومنتال(1800-1734)پایهگذار ایرانشناسی در کرواسی و ادامهدهندگان راه وی.
3-ملادن راتس:پرفسور دکتر استپان کریزن ساکاچ (1973-1890)مهمترین ایرانشناس کروات،زندگانی و فعالیتهایش.
4-اس.بودمیر:اسناد محرمانه و محققین رانده شده یوگسلاوی.
5-ام.راتس و اس.بودمیر:تشابهات نژادی، بیولوژیکی،آگرنومی و علوم طبیعی کرواتها
فصل سوم-میهن قبلی و مهاجرت کرواتها
6-ام.لووریچ:اولین اسناد کرواتهای قدیم در بخش شرقی قدیم و مهاجرت گذشته هند و آریایی به دریای آدریاتیک.
7-اس.ک.ساکاچ:پیدایش امپراتوری کورش کبیر و اهمیت تاریخی آن.
8-ز.تومیچیچ:کرواتها بعنوان قوم گذشته.
9-ا.پاشچنکو:مشکلات بر سر راه تحقیقات پیرامون نژاد کرواتها.
10-ام.مارچینکو:میهن قبلی کرواتها و سفرهای آنها در گذر منطقه و زمان تا میهن امروزی.
فصل چهارم-اولین ارتباط اسلاوهای قدیم و کرواتهای ایران باستان
11-ا.کاله:کرواتها-ایرانیان،میهن قدیم و وابستگان گروه زبان اسلاو.
12-ک.کروچ:اسلاوهای قدیم تحت عنوان کرواتهای سرخ سارمتسکای هوریتیما در اکراین(992- 374).
13-ام.لووریچ:معمای اسلاوهای قدیم و اهمیت کرواتهای ایران برای پیوندهای مشترک با آنها.
فصل پنجم-ایرانشناسان و زبان کرواتهای قدیم
14-اس.ک.ساکاچ:اسلاوشناسان و کرواتها (کرواتها و فلسفه مردم طرفدار صربها).
15-ام.هوروات.ملیکوویچ،آ.ژ.لووریچ:ریشه
کقاله مهندس اس.بودمیر حاوی گزارشهای پلیس یوگسلاوی پیرامون فشارهای دولت وقت بر وی ایرانشناسان در زمان یوگسلاوی سابق از سال 1918 تا 1990 میلادی میباشد. این مقاله نشان میدهد که از سوی دولت رسما دستور داده شده بود که کروات ها میبایستی اسلاوهای قرون وسطی شمرده شوند
این کتاب که حاوی 9 فصل از تاریخ گذشته،معماری و نحوهء زندگی کرواتهای پیشین میباشد در برگیرندهء مقالات ارائه شده به سمپوزیوم تخصصی ریشهء ایرانی بودن کرواتها(26/6/1998 م. در محل رایزنی فرهنگی ایران در زاگرب)و سایر مقالات علمی پیرامون این نظریه میباشد
زبان کرواتهای باستان:
16-اس.مورگیچ،ام.راتس،آ.ژ.لووریچ:مقایسه اسلاوهای قدیم در گفتگوهای گذشته در کرواسی- چیریبریستی در ایسترا و ویانه در کرک.
17-ز.گروبشیچ:ریشه زبان کرواسی.
فصل ششم-مزدائیسم،اساطیر و دین گذشته کرواتها
18-ز.یوشامیا:گرایش دو خدایی و کیهانشناسی شرقی در میراث کرواتهای قدیم.
19-ز.تومیچیچ:مزدائیسم ایرانی،مانویسم و اروپا 20-ز.تومیچیچ:بوگونسی-ایووپیلار پیرامون بوگومیلها
21-ام.یاشاما،ز.یاشاما:علائم بارز اسلاوهای قدیمی با ریشه هند ایرانی در کرواتهای باستانـ
فصل هفتم-هویت قبائل کرواتهای باستان 22-ام.ان.چوریچ: HARAUVATYA آریایی، میهن قدیم کرواتها
23-آ.رملیاک،آ.ژ.لووریچ:ریشه تاریخ گذشته و گسترش کرواتهای قدیم و اسامی اسلاوی
24-ب.گوشیچ:نژاد برخی از قبائل کرواتهای قدیم 25-ز.تومیچیچ:بوژانی قبیله قدیم کرواتها فصل هشتم-سایر مقالات در مورد کرواتهای ایران
26-ام.یاپونچیچ:کجا،چه موقع و چگونگی پیدایش حروف و چریلیتسی(خط رسمی یوگسلاوی سابق)
27-ام.گوشیچ:رسومات LJELJA همچون یادبودهای تاریخی
28-گ.میلازی،ام.یوشامیا:منشأ تارخی کشتیرانی کرواتها
29-اچ.مالینار:کرک کرواسی بزرگترین شهرک کشف نشده در جزایر آدریاتیک
فصل نهم-سخن مؤلف 30-آ.ژ.لووریچ:جدیدترین اکتشافات پیرامون تاریخ گذشته کرواتها(1999-1998)
31-جمعبندی جدیدترین ارزیابی پیرامون هویت کرواتها
32-خلاصه کتاب به زبان انگلیسی
مقدمه:
کتاب هویت کرواتها در ایران باستان،در پی برپایی سمپوزیوم تخصصی ریشه ایرانی بودن کروات ها(که با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زاگراب و مرکز تحقیق ریشه ایرانی بودن کروات ها،در تاریخ 26/6/98 در محل رایزنی فرهنگی برگزار گردید)در 523 صفحه و در تیراژ 1000 نسخه منتشر شده است.
این کتاب که حاوی 9 فصل،از تاریخ گذشته،معماری و نحوه زندگی کرواتهای پیشین میباشد در برگیرنده مقالات ارائه شده به سمپوزیوم و سایر مقالات علمی پیرامون این نظریه میباشد.
فصل اول-سخنرانی افتتاحیه و مقدمه این فصل حاوی سخنرانی افتتاحیه سمپوزیوم،توسط آقای آسایش،سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب، سخنرانی شکفو عمر باشیچ،رئیس مشیخت جامعه اسلامی و مفتی اعظم کرواسی و سپس سخنرانی مقدماتی پرفسور زلاتکو تومیچیچ،محقق کروات و یکی از گردآورندگان این مجموعه،پیرامون سمپوزیوم و مطالب موجود در این کتاب میباشد.
فصل دوم-مباحث مقدماتی در آغاز این بخش اطلاعات اولیه پیرامون مدارک موجود و بطور کلی تحقیقات انجام شده و مشکلات فعلی در راه تحقیق هویت کرواتهای پیشین مورد بحث قرار گرفته است.
سپس فهرست مقالات ایران-کرواسی،منتشره در حد فاصل سالهای 1779 تا 1999 میلادی براساس حروف الفباء و سال انتشار تنظیم گردیده که مقالات ارائه شده حاوی تاریخ گذشته و تشابههای نژادی کرواتهای ایران باستان و دیگر تشابهات میباشد.
لازم بذکر است این مقالات قبلا در نشریات و برخی کتب به صورت جداگانه منتشر شده است و تاکنون چنین مجموعهای به دلیل سانسور در یوگسلاوی سابق (کشوری که در آن تمام کرواتها میبایستی اسلاوهای قرون وسطی محسوب گردند)انتشار نیافته بود.
بهطوری که تا چندی قبل آنه ا تأکید داشتند،تئوری ریشه ایرانی بودن کروات ها مبتنی بر شواهد و مقالات غیرعلمی است. اما از سوی دیگر این مجموعه بیانگر وضوح کار میباشد،چرا که حاوی نتایج دویست سال تحقیقات پیرامون این تئوری است.به گونهای که تاکنون 120
دکتر ملادن راتس معتقد است که 75 درصد کروات ها از نظر فیزیکی و نژادی شبیه کردها و ارمنی ها
هستند. پروفسور کاله این نظریه را رد نمی کند که ممکن است کروات ها از امپراتوری پارس به منطقه
بالکان مهاجرت کرده باشند
استاد کروات و غیرکروات و چندین آکادمیسین با ارائه 249 مقاله تحقیقی،علمی و چاپ آن در نشریات مختلف ثابت نمودهاند که ریشه کرواتها از ایران باستان میباشد.
مدارک حقیقی پیرامون هویت کرواتهای باستان بسیار زیاد و مؤید غیرواقع بودن فرضیه ریشه اسلاوی کرواتها از قرون وسطی میباشد.اگرچه تحقیقات مختلف پیرامون ریشه ایرانی بودن کرواتها بخاطر سانسور در زمان یوگسلاوی سابق پنهان و یا به خاطر مسکوت ماندن به گونهای جلوهگر نبوده است،ولی ارائه این مدارک مؤید آن است که پرفسور دکتر یوسیپ میکوزی بلومنتال،بنیانگذار تحقیقات ریشه ایرانی بودن کرواتها، دردو قرن گذشته بوده است.
وی در پایان نامه خویش در سال 1797 ریشه ایرانی بودن کرواتها را مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت که کرواتهای امروزی از بخش غربی ایران باستان مهاجرت کردهاند.به دنبال تأسیس یوگسلاوی در سال
مقاله دکتر ملادن راتس و مهندس اس.بودمیر حاوی تشابهات فیزیکی کرواتها میباشد و همانگونه که در این مقاله آمده است 75% از شهروندان کروات از نظر نژادی متفاوت از اسلاوها میباشند و از نظر ژنتیکی بیشتر شبیه کردها و ارمنیها میباشند
مقالات فصل پنجم مراحل گسترش زبان کرواتی را که در گروه زبانهای هند و ایرانی قرار دارد و در قرون وسطی بتدریج به سمت زبان اسلاو تغییر و تا به امروز ادامه یافته مورد بررسی قرار دادهاند.
مدارک اصلی اولین تحقیق ریشه ایرانی بودن کرواتها آرشیو آکادمی یوگسلاوی سابق در زاگراب جمعآوری و توسط متعصبین اسلاویست موسوم به وک ها نابود شد تا بدین ترتیب ریشه ایرانی بودن کرواتها را پنهان و آن را کنار گذارند. امروز،تنها بخشی از این مقاله تحقیقی،براساس گزارش ارائه شده از سوی آکادمی علوم یوگسلاوی سابق در سال 1938 باقی مانده است.
سومین مقاله مربوط به پروفسور دکتر استیپان کریزن ساکاچ(1973-1890)به عنوان مهمترین ایرانشناس کروات میباشد. وی مدیر سابق بخش شرقشناسی انستیتوی رم بوده که مجموعا 19 مقاله تحقیقاتی پیرامون ریشه و فرهنگ کرواتهای ایران باستان ارائه داده و به دلیل فشارهای اسلاویستها در زمان یوگسلاوی سابق،تمام این تحقیقات را در خارج از کشور به انجام رسانده است.
در ادامه،مقاله مهندس اس.بودمیر مطرح گردیده که حاوی گزارشات پلیس یوگسلاوی پیرامون فشارهای دولت وقت بر روی ایرانشناسان در زمان یوگسلاوی سابق از سال 1981 تا 1990 میلادی میباشد.این مقاله نشان میدهد که از سوی دولت رسما دستور داده شده بود که کرواتها میبایستی اسلاوهای قرون وسطی شمرده شوند.
به همین خاطر تمام تحقیقات بعمل آمده پیرامون ریشه ایرانی بودن کرواتها در طول مدت هفتاد سال به عنوان عمل تبهکارانه ممنون شده بود.تمام اسناد حقیقی ایرانشناسان به عنوان مدارک خلاف مصالح کشور،ضبط و محققین ایرانشناس به زندانها و اسارتگاهها فرستاده شدند و حتی چهار نفر از محققین در یوگسلاوی به دلیل تحقیق پیرامون این موضوع توسط پلیس مخفی این کشور به قتل رسیدند که اسامی آنها عبارتند از:پروفسور دکتر میلان شوفلای(1931- 1879)،دکتر کروبین شگوویچ(1945-1867)،دکتر ایوو پیلار(1933-1870)و پروفسور میهوویل لووریچ (1976-1897).
آخرین مقالات ارائه شده در این بخش مربوط به دکتر ملادن راتس و مهندس اس.بودمیر میباشد که حاوی تشابهات فیزیکی کرواتها میباشد و همانگونه که در این مقاله آمده است 75% از شهروندان کروات از نظر نژادی متفاوت از اسلاوها میباشد و از نظر ژنتیکی بیشتر شبیه کردها و ارمنیها میباشد.
از سویی دیگر تشابهات اسامی دام و طیور مانند:اسب،گوسفند و بز و گیاهان محلی مانند:گندم،پیاز و انگور در زمانهای قبل در کرواسی،متفاوت با دام و گیاهان در کشورهای اروپایی بوده است،که خود حکایت از تفاوت دامداری و کشاورزی کرواتهای باستان دارد و نیز حاکی از آن است که احتمالا این قوم،از بخش نزدیک از آسیا به این منطقه مهاجرت کردهاند.
فصل سوم-میهن قبلی و مهاجرت کرواتها در این بخش،مقاله پروفسور میهوویل لووریچ بعنوان سند اصلی پیرامون هویت کرواتهای ایران باستان ارائه شده است.
دست نوشته هورتیکس پادشاه دوشارتا میتانی از سال 1370 قبل از میلاد مسیح نشان میدهد که وی ملت و زبان خویش را HURRVUHE عنوان نموده است(که شبیه نام HRVATI میباشد). در زمان پادشاهی هخامنشیان و قبل از همه، داریوش و کورش اول دوازده مرتبه نام استان شرقی ایران را HARAUVATYA و کرواتهای ایران باستان را تحت نام HARAUVATIS و HARAHVAITI ذکر کردهاند و همچنین دو کتیبه مربوط به کرواتهای ایران باستان از بندر تانائیس در قرن دوم و سوم قبل از میلاد مسیح تحت عنوان HOROUATHOS و HOROATHOI یافت شده است.اوروسیوس نیز در سال 418 به عنوان قوم آریایی HORITES و ZACHARIASRHETOR و در سال 559 به عنون اسبسواران آریایی تحت عنوان HRWTS در محدوده KRIMA و AZOVA میزیستهاند.و بالاخره در قرن هفتم کرواتها را بعنوان اسلاو ذکر کردهاند.
در بخش بعدی،مقاله معروفترین ایرانشناس یعنی پروفسور دکتر استپان کریزن ساکاچ پیرامون تشکیل امپراطوری در محدوده زمانی حکومت کورش کبیر چاپ شده است و سپس پروفسور زلاتکو تومیچیچ بطور کلی پیرامون تاریخ قدیم کرواتهای ایران باستان سخن گفته است.
نگاه خلاصهای از کتاب جدید دکتر ا.پاشچنکو تحت عنوان کرواتهای ایرانی قرون وسطی که در اوکراین چاپ شده،ارائه شده است.
در پایان ماتو مارینچنکو،مقاله خویش را بهطور کامل پیرامون بازنگری پیشرفت کرواتها از زمان هندوهای باستان و مهاجرت آنها از طریق ایران باستان از قفقاز و قرون وسطی،کارپات تا آدریاتیک امروز و پیدایش اولین آثار نام کروات عنوان کرده است که میتوان آن را بصورت زیر نشان داد:
HARAHVAITI و HARAUVATI در ایران
HURRAVAT و HURRVUHE در ارمنستان و کردستان
همچنین HUROUATHOS در AZOVA و دریای سیاه و کرواتهای قرون جدید
HORVATI و HRVATI در کنار آدریاتیک میباشند.
فصل چهارم- اولین ارتباط اسلاوهای قدیمی و کرواتهای ایران باستان در این بخش به بررسی ریشهها و مدارک موجود پیرامون اولین ارتباط کرواتهای ایران باستان با ام.گوشیچ،مردمشناس موزه مردمشناسی شهر زاگرب در مقالهء خود رسوم مردم کرواسی تحت عنوان LJELJA را تجزیه و تحلیل نموده و تشابهات آن را با برخی از موارد بدست آمده از زمان ساسانیان مقایسه نموده، مشابه دانسته است که به عنوان مثال بسیاری از لباسهای محلی زنان LJELJA را کاملا شبیع لباسهای رایج در امپراطوری قدیم ایران باستان میداند.
براساس مقالات ارائه شده در این کتاب میتوان عنوان نمود که کرواتها در طول هزارههای گذشته،در گذر مقاطع مختلف،فرهنگ مردمی آنها گسترش یافته و اولین نشانههای تشابعات اسمی قبل از تاریه کرواتها مربوط به 5 هزار سال قبل در فرهنگ هند باستان در منطقه پاکستان بوده است.علاوه بر این،نام قبائل گذشته و برخی از کلمات امروزی از آن دوران، در کرواسی امروز به گوش میرسد ،اسلاوهای قدیمی پرداخته شده و ریشههای ارتباط زبانی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش پروفسور دکتر کاله پیرامون ارتباط زبان کروات ها با زبان امروزی اسلاوها تحقیق نموده و وجوه مشترک را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.
وی در تئوری را رد نمیکند که این امکان وجود دارد که کرواتهای قدیم به عنوان بخشی از ایرانیان باستان در زمان امپراطوری پارس بودهاند که به اروپا مهاجرت کرده و زبان آنها به زبان اسلاو تغییر یافته است. آنگاه پروفسور ک.کروچ،اسلاوهای قدیمی کرواسی را در اکراین بین سالهای 374 تا 992 تحت عنوان کرواسی سرخ مورد بررسی قرار داده است.
سپس پروفسور م.لووریچ به معمای اسلاوهای قدیمی و اهمیت کرواتهای باستان اشاره نموده و عنوان داشته:
اسلاوهای قدیمی در عهد باستان با قبائل اروپای شرقی هم نژاد نبودهاند و در اواخر عهد باستان با آمدن کرواتهای ایران،ارتباطهای فرهنگی و زبانی مشترک را با یکدیگر آغاز نمودند. این برقراری ارتباط و یکی شدن با قبائل اسلاوهای قدیم در قرن چهارم میلادی، اول در کرواسی سرخ و اتحادیه ANTS تحت لوای SARMATSKIM-HORITIMA و همچنین بعد از قرن ششم در محدوده کارپات در چهارچوب کرواسی بزرگ یا سفید تحت لوای کرواتهای ایران که به دلیل کثرت جمعیت اسلاوها،اسلاو شده بودند صورت گرفت. فصل پنجم-ایرانشناسی و زبان قدیم کرواتها در این فصل مراحل گسترش زبان کرواتی که در گروه زبانهای هند و ایرانی قرار دارد و در قرون وسطی بتدریج به سمت زبان اسلاو تغییر و تا به امروز ادامه یافته مورد بررسی قرار گرفته است.
در این قسمت پروفسور دکتر اس.ک.ساکاچ، معروفترین ایرانشناس،به مراحل مختلف اجبار و زور برای پذیرش زبان اسلاو و اتصال آن به یوگسلاوی سابق، پرداخته است. این امر توسط ووک کاراجیچ،ملیگرای بزرگ صرب،تحت عنوان این اشعار«تماما صرب و همه جا»تحقق یافت.
وی در اواسط قرن نوزدهم میلادی تمام صربهای متعصب اسلاویست را برای توافقات سیاسی و زبان به کنگره وین دعوت نمود تا برای آینده یوگسلاوی سابق تصمیمگیری نمایند.پس از توافقات به عمل آمده در این گردهمایی،از سال 1890 میلادی عملیات اسلاویستهای ووک(گروه منتسب به ووک کاراجیچ)برای از بین بردن تفاوتهای فرهنگی و زبانی میان صربها و کرواتها را قبل از اسلاوها تغییر داده و یا
پروفسور میکوزی در پایان نامه خویش در سال 1797 ریشه ایرانی کروات ها بررسی
کرد و نتیجه گرفت کروات از بخش غربی ایران کنونی به بالکان رفته اند
مخفی کردند و بدین شکل تمام کلمات با ریشه هند و ایرانی که در زبان صربها وجود داشت را حذف نمودند و این امر با اعمال زور و فشار از سال 1918 میلادی با تاسیس یوگسلاوی نیز ادامه یافت.
سپس مقالات ام.اچ.میلو کوویچ و آ.ژ.لوویچ، در خصوص گسترش زبان هند و ایرانی قبل از یوگسلاوی و موجود بودن آثار آن در زبان گفتار بخشهایی از کرواسی بخصوص در اطراف زاگرب،شمال زاگوریا و جنوب چاکووتس مطرح میگردد.زبان گفتاری کرواتهای ایران باستان از قرن هفتم شروع به تغییر به سمت زبان اسلاو نمود که تا قرن بیستم در زمان یوگسلاوی سابق این امر با زور و فشار ادامه یافت.
در این بخش همچنین دکتر ز.گروبیشیچ به بررسی تشابهات در زبان امروزی ایران و کرواسی پرداخته است. فصل ششم-مزدائیسم،اساطیر و دین قدیم کرواتها در این فصل علاوه بر تشابههای زبانی میتوان به تشابهات فرهنگی مردمی کرواتها نیز اشاره نمود.برای مثال میتوان به علائم و نشانهای مسیحیان قدیم اشاره کرد که دارای تشابهاتی از مزدائیسم ایران باستان میباشد و مؤید آن است که اعتقادات ایرانیان باستان در زمان جنبشهای دینی در قرون وسطی بسیار روشنگر بوده است. در این بخش پروفسور زلاتکو تومیچیچ تشابهات لغوی بوگومیلها در بوسنی و ساحلنشینها و جزایرنشینان آدریاتیک را در دو بخش مورد بررسی قرار داده است.وی در این بخش ریشهها و علائم مهم بوگومیلهای بوسنی را مورد بررسی قرار داده که چگونه مزداییان ایران باستان در اروپا به مسیحیت گرویدهاند. همچنین از طریق حرکت بوگومیلها و مانویان،دین مزدایی ایرانیان کم و بیش در اروپا تأثیر گذاشته است. سپس ز.یوشامیا و م.یوشامیا در دو مقاله،تأثیات سنتهای ایران باستان بر روی علائم و نشانههای ریشههای مسیحیت قدیم از عهد باستان تا قرون وسطی را مورد بررسی قرار دادهاند(علائم و نشانههای مسیحیان قدیم در شمال زاگوریا خیلی شبیه به آنچه که در جنوب و در بخش پیروموریا و در بخش پائینی DUVN است میباشد.همچنین سنت دریانوردی کرواتهای قدیم، تحولات غنی کیهانشناسی در آدریاتیک با بسیاری از اسامی محلی با 117 ستاره مختلف هنوز خط حفظ شدهاند.) فصل هفتم-هویت قبائل کرواتهای قدیم در این بخش بطور کلی پیرامون تحقیقات بعمل آمده در مورد هویت قبائل کرواتهای قدیم و اسامی آنان تا به امروز بحث شده است.همچنین خلاصهای از تحقیقات ام.ان.چوریچ که در سال 1991 در کتاب وی پیرامون ریشه ایرانی بودن کرواتها از آسیا،تحت عنوان ” HARAUVATYE آریایی در بخش قدیم افغانستان» منتشر شده مطرح گردیده که نشانگر آن است حدود 190 نام فامیلی شبیه یا حتی کاملا عین نام فامیلهای ایران قدیم میباشد.
این مجموعه حاوی نتایج دویست سال تحقیقات پیرامون تئوری ریشه ایرانی بودن کراواتها است.به گونهای که تاکنون 120 استاد کروات و غیرکروات و چندین آکادمیسین با ارائه 249 مقاله تحقیقی،علمی و چاپ آن در نشریات مختلف ثابت نمودهاند که ریشه کرواتها از ایران باستان میباشد
مدارک حقیقی پیرامون هویت کرواتهای باستان بسیار زیاد و مؤید غیرواقع بودن فرضیه ریشه اسلاوی کرواتها از قرون وسطی میباشد پروفسور دکتر یوسیپ میکوزی بلومنتال در پایاننامهء خویش در سال 1797 ریشهء ایرانی بودن کرواتها را مورد بررسی قرا داد و نتیجه گرفت که کرواتهای امروزی از بخش غربی ایران باستان مهاجرت کردهاند
در ادامه این بخش مقالات آی.رملیاک و آ.ژ. لووریچ ذکر شده که همه مؤید نشانههای به دست آمده قبائل گذشته و نامهای آنها از ایران باستان میباشد.
در این بخش اشاره شده که بیش از صد فامیل MITANSKO-HURITSKI خیلی شبیه فامیلهای امروز در کرواسی میباشد.
مقاله پروفسور دکتر ب.گوشیچ به بررسی تشابههای فامیلهای قبائل گذشته در قرون وسطی پرداخته است.
در پایان این فصل زلاتکو تومیچیچ نیز احتمال ریشه کارپات بودن قبائل بوژین را بررسی کرده است.
فصل هشتم-سایر مقالات در مورد کرواتهای ایرانی در این فصل به شواهد فرهنگی مردم قدیم کرواسی و ایرانیان اشاره شده است.در این قسمت پروفسور دکتر ام.یاپونچیچ به نقش کلمات و حروف نوشتار کرواتهای باستان اشاره کرده و اظهار داشته تشابهات حروف مورد اشاره بر خلاف ادعای اسلاویستها(وکها)کاملا ریشه شرقی دارد و مربوط به دوران باستان میباشد و نیز بسیاری از یادداشتهایی که با این حروف بدست آمده مربوط به پیش از قرن نهم میلادی است.
در ادامه این بخش مقاله ام.گوشیچ،مردمشناس موزه مردمشناسی شهر زاگرب ارائه شده که رسوم مردم کرواسی تحت عنوان LJELJA را تجزیه و تحلیل نموده و تشابهات آن را با برخی از موارد بدست آمده از زمان ساسانیان مقایسه نموده،مشابه دانسته است که به عنوان مثال بسیاری از لباسهای محلی زنان LJELJA کاملا شبیه لباسهای رایج در امپراطوری قدیم ایران باستان میداند.
مقاله کاپیتان گ.میلازی و ام.یوشامیا پیرامون دریانوردی کرواتها و رد نظریه اسلاویستهای متعصب میباشد که معتقد بودند که کرواتها قبلا دریانوردی نکردهاند و در قرون وسطی این فن را از ایتالیاییها آموختهاند. مطابق این تحقیقات،مدارک ارائه شده حاکی از آن است که کرواتها مدتها قبل از اسلاوها به امر دریانوردی آشنا بودهاند و مدارک بدست آمده مؤید این موضوع است که این امر به قرنهای ششم و هفتم در آدریاتیک باز میگردد. در این بخش به نام برخی از جزایر همچون SOLOMONS یا HEBRIDE NOBE اشاره شده که امروز تحت عنوان SALOMA و VANUATU نام برده میشود.در ادامه به نشانههایی در مورد عبور کرواتها از آتلانتیک و سفر به آمریکا قبل از کلمبو و ویکینک اشاره شده است.
لازم به ذکر است دریانوردان محلی کروات در آدریاتیک تحت دو عنوان«هند و ایرانی»و«اسلاوها» شناخته شدهاند. در پایان مهندس اچ.مالنیا پیرامون این موضوع از دوران باستان و قرون وسطی سخن گفته است. فصل نهم-سخن مؤلف در این بخش جمعبندی کلی مقالات ارائه شده و جدیدترین اکتشافات باستانی از تاریخ گذشته کرواسی در سالهای 1998 و 1999 پس از برگزاری سمپوزیوم تا آخرین تصحیحها ذکر گردیده است که مهمترین آنها مربوط به فوریه سال 1999 پیرامون مدارک به دست آمده در پاکستان تحت عنوان PIKTOGRAM مربوط به دوران HALKOLITA میباشد.
بخش دیگر مربوط به دکتر اس.وتیت و همکارانشان پیرامون قبائل قدیمی آریایی تحت عنوان HARAXVATI یا HARAQVATI میباشد که گفته شده است آنها قدیمیترین قبیله در قبل از تاریخ که بعدا آنها را HARAUVATI در ایران باستان و امروز کروات در آدریاتیک مینامند.
درک دوم که به همین اندازه اهمیت دارد،مربوط به مدارک بدست آمده در پاراگوئه میباشد که پرفسور دکتر براسوشنیک و همکارانشان در مدت بیست سال 61 کتیبه سنگی مربوط به قرن هفتم تا چهاردهم را با دست نوشتههای قرون وسطی و با حروف کرواسی یافتهاند که این امر یکبار دیگر مؤید دریانوردی کرواتهای ایران باستان از طریق آتلانتیک تا آمریکا قبل از ویکینک و کلمبو میباشد.
براساس مقالات ارائه شده در این کتاب میتوان انواع نمود که کرواتها در طول هزارههای گذشته،در گذر مقاطع مختلف،فرهنگ مردمی آنها گسترش یافته و اولین نشانههایی تشابهات اسمی قبل از تاریخ کرواتها مربوط به 5 هزار سال قبل از در فرهنگ هند باستان در منطقه پاکستان بوده است.
علاوه بر این،نام قبائل گذشته و برخی از کلمات امروزی از آن دوران،در کرواسی امروز به گوش میرسد. دومین و بهترین فاز مربوط به حضور مردم کروات در ایران و جنوب قفقاز میباشد.همچنین در آن زمان کرواتهای ایرانی اکثر نمادهای ملی ایران قدیم را گرفتهاند از جمله علامت شطرنج و همچنین اکثر لغات کرواتی که تا قبل از قرن نوزدهم با سایر اسلاوها تفاوت داشت و در زمان یوگسلاوی سابق با توسل به زور بسیاری از لغات،از فرهنگ عامه حذف گردیده است.
در مرحله سوم یعنی قرون وسطی،فرهنگ و آمار نفوس نشانگر تفاوتهای کرواتهای ایرانی الاصل که به اروپا مهاجرت نمودهاند با سایر اسلاوها میباشد که تمام این دگرگونیها با زور و فشار و ارعاب برای اسلاو کردن جامعه در یوگسلاوی سابق به روی کرواتها توسط اسلاویستها انجام گردید تا آنها از ماهیت اصلی خویش دست برداشته و با روش جدید زبان آنها را فراگیرند.