پس از ده‌ها سال خصومت
گفتگوی ترکیه و ارمنستان برای عادی‌سازی روابط

۲۶ دی, ۱۴۰۰
گفتگوی ترکیه و ارمنستان برای عادی‌سازی روابط

الجزیره در گزارشی به آغاز گفتگوهای عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه در مسکو پرداخت.

روز جمعه نخستین دور گفتگوها میان ارمنستان و ترکیه در مسکو برای عادی‌سازی روابط آغاز شد. این دو کشور طی سی سال گذشته روابط سیاسی و تجاری با یکدیگر نداشته‌اند. تنها در سال ۲۰۰۹ توافقی میان دو کشور حاصل شد که هیچگاه به تصویب و اجرا نرسید.

این دو کشور همسایه درباره موضوعات گوناگون با یکدیگر اختلاف دارند که مهم‌ترین آنها، قتل عام ۱.۵ میلیون ارمنی در سال ۱۹۱۵ توسط حکومت خلافت عثمانی است. ارمنستان این قتل عام عظیم را نسل‌کشی می‌نامد. در مقابل، ترکیه می‌گوید تعداد زیادی از ارمنیان ساکن در امپراتوری عثمانی در درگیری با قوای عثمانی کشته شده‌اند، اما داده‌های تاریخی را نفی و سیستماتیک بودن این کشتار را رد می‌کند.

در منازعه ناگورنو-قره‌باغ در سال ۲۰۲۰، آنکارا از جمهوری باکو حمایت کرد و نیروهای ارمنی‌تبار را متهم به اشغال مناطقی متعلق به جمهوری باکو کرد. ترکیه در عین حال، به قصد افزایش نفوذ خود در منطقه، طرفین را پس از پایان منازعه به ایجاد روابط حسنه دعوت کرد.

خبرگزاری TASS روسیه در گزارشی عنوان کرد که انتظار می‌رود به دنبال تازه‌ترین گفتگوهای دو طرف، روابط دیپلماتیک احیاء شود و مرزهایی که از ۱۹۹۳ بسته بوده‌اند، گشوده شوند.

ترکیه و ارمنستان، به واسطه انسداد مرزها، مسیرهای تجاری مستقیم ندارند. تجارت غیرمستقیم به تدریج از ۲۰۱۳ رشد یافته اما ارزش کل این تجارت در سال ۲۰۲۱ تنها ۳.۸ میلیون دلار بوده است.

با وجود حمایت قوی از احیاء روابط دیپلماتیک میان دو دولت در ایالات متحده، کشوری که میزبان شمار عظیمی از دیاسپورای ارمنی است، تحلیلگران چشم‌انداز گفتگوها را پیچیده می‌بینند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه گفته است که اگر قرار به عادی‌سازی روابط باشد، ارمنستان باید روابط خوبی با جمهوری باکو ایجاد کند.