اصل ماجرا چیست؟
تردیدهای جدی در ماهیت واقعی بمب‌گذار جاده استقلال استانبول

۲۷ آبان, ۱۴۰۱
تردیدهای جدی در ماهیت واقعی بمب‌گذار جاده استقلال استانبول

مراجع رسمی ترکیه احلام البشیر را عامل تروریستی در جاده استقلال استانبول معرفی کرده و این فرد عرب تبار سوری را مرتبط با پ. کـ. ک/ی. پ. گ معرفی نموده اند.  از سوی دیگر سلیمان سویلو وزیر کشور با رد پیام تسلیت امریکا، این کشور را پشت پرده عملیات تروریستی معرفی کرده است. داده های متناقض رسمی در مورد این حادثه به قدری زیاد است که دهها پرسش و شبهه را سبب شده است. از جمله اینکه چگونه یک فرد عرب تبارسوری با لباس و حجاب شبه نظامیان بنیادگرا برای پ. ک. ک چنین عملیاتی صورت داده و پس از عملیات به جای فرار به منزل شخصی خود مراجعه کرده و حتی پیش از انفجار با افرادی نزدیک به دولت ترکیه چندین بار تماس تلفنی گرفته است؟ سوال دیگر اینکه پلیس استانبول چگونه فقط یک ساعت پس از انفجار به منزل مسکونی احلام رسیده است؟

با گذشت چند روز از عملیات بمبگذاری در استانبول، شواهد و دلایل نشان میدهد این حادثه آن گونه که مراجع رسمی اعلام کرده و آنرا منتسب به ی. پ. گ کرده اند، نبوده است.
بیش از هر چیز اطلاعات منتشر شده در مورد عملیات با یکدیگر متناقض است. در حالیکه برخی مراجع رسمی این عملیات را به کردها منتسب میکنند، «وزیر کشور» ترکیه به طور مستقیم ایالات متحده را پشت پرده این حادثه معرفی کرده. سلیمان سویلو درست در روزی که دیدار رسمی اردوغان و جو بایدن در جریان بود، پیام تسلیت امریکا را رد کرد و گفت امریکا پشت پرده این حادثه است.

از سوی دیگر بمبگذار این حادثه یک «عرب تبار سوری» است و ارتباطی با کردها ندارد. مراجع رسمی اعلام کرده اند احلام البشیر به تازگی برای همین اقدام وارد ترکیه شده است اما خبرنگاران طی مصاحبه با اهالی محلی که خانه البشیر در آن واقع شده به این داده رسیده اند که البشیر، دستکم از یکسال پیش در این خیابان ساکن و سیمای او کاملا برای اهالی آشنا بوده است.
از سوی دیگر پلیس اعلام کرده است که «یک ساعت» پس از حادثه و پس بررسی ۱۲٠٠ فیلم دوربین مدار بسته سوژه را در «خانه همیشگی خودش» دستگیر کرده است.  اصولا جمع آوری و بررسی ۱۲٠٠ فیلم در یکساعت و انتقال به منزل سوژه در شهری پر ترافیکی مانند استانبول غیر ممکن است. از سوی دیگر کدام تروریستی پس از انجام عملیات به منزل شخصی اش مراجعه میکند و با خونسردی مشغول آشپزی میشود؟ آن هم در حالیکه همان گوشی تلفن همراهی که با آن در محل حادثه حاضر بوده و با بسیاری تماس گرفته در جیب دارد؟
پلیس و دادگستری ترکیه پس از بررسی تماس های تلفنی حمرا البشیر در همان ساعتهای پیش از انفجار به دو نام رسیده است. هر دوی این افراد با هیات حاکمه ترکیه در تماس نزدیک هستند.


اولین فرد «محمد امین ایخان» رئیس یکی از دستجات محلی گروه تروریستی گرگهای خاکستری (حزب حرکت ملی) بود که موتلف حزب حاکم است. اعضای این حزب سمت های کلیدی را در وزارت کشور و اداره امنیت استانبول در دست دارند. محمدامین ایلخان هیچ توضیح روشنی برای دلیل تماس با احلام البشیر ارائه نکرده است.
دومین فرد «عمار ژارکاس» یک عرب تبار سوری است. ژارکاس که چندین سال است ساکن ترکیه شده از یک سو با موسیاد (اتاق بازرگانی نزدیک به آک پارتی) در تماس بوده و از سوی دیگر تصاویر اینستاگرامش نشان میدهد که با «ارتش آزاد سوریه» هم تماس داشته و در یکی از تصاویرش سوار بر یکی از تانکهای این گروه و مقابل پرچم آن قرار دارد. دیگر تصاویر او در شبکه های اجتماعی حاوی پست های مذهبی و دینی است و هیچ نشانی از پروفایل یک مارکسیست-لنینیست عضو پ. ک. ک در مطالب وی دیده نمیشود.
در نهایت باید به یک تصویر تمام قد و افقی از احلام البشیر اشاره کرده که در جاده استقلال استانبول حین فرار گرفته شده است.این تصویر برآمده از تصاویر دوربین های مدار بسته نیست. پس باید پرسید چه کسی این تصویر را گرفته است؟ آیا بمب گذار تحت نظر بوده است؟
شبهات و تناقضات موجود این فرضیه را بیدار کرده است که تمامی این عملیات احتمالا یک سناریو برای اهداف سیاسی-نظامی بوده است ولی تلاش شده است به کردها منتسب شود. این در حالی است که در هفته های گذشته رابطه کردها با حزب حاکم بد نبود. از جمله نمایندگان آک پارتی با فراکسیون کردها در مجلس علیرغم انتقادات بسیار،تماس های مهمی برقرار کرده اند. در اقدام تعجب آور دیگر، صلاح الدین دمیرتاش رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلقهای ترکیه، که تا دیروز مغضوب بود، برای عیادت از والدین بیمارش به مرخصی فرستاده شد. اما چه مرخصی؟ وی با بالگرد از زندان ادیرینه به استانبول منتقل و از آنجا با هواپیمای اختصاصی به دیاربکر برده شد! اقدام بی سابقه ای که به هر حال نشان دهنده روابط رو به بهبود کردها با دولت ترکیه در آستانه انتخابات و احتمال تغییر قانون اساسی است.