نگاهی کوتاه بر مواضع اخیر ترکیه در منطقه

۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
نگاهی کوتاه بر مواضع اخیر ترکیه در منطقه

خود و ایجاد منازعات و درگیریهای داخلی خواهد شد که مطابق میل و منافع دول غربی و بخصوص اسرائیل می باشد.
مشابهت این وضعیت با قرون 16و17 میلادی که حکومت صفوی و عثمانی علیه یکدیگر به منازعه بی سرانجامی پرداختند و در نهایت غربی ها و ارو پائیان آن روزگار بیشتر بهره را از آن بردند قابل درک است.
اصولا در دنیای سیاست منافع بر هر چیزی ارجحیت دارد. داعش زائیده امکانات و تفکرات و تسلیحات ترکیه، اسرائیل، عربستان و برخی دیگر کشورهاست که هر کدام از دول یاد شده با هدف خاصی از این گروه تروریستی دفاع و پشیبانی می کنند. در واقع هدف نهایی آنان جلوگیری از افزایش قدرت و اقتدار ایران و ایدئولوژی شیعه در منطقه خاور میانه است.
چرا که به باور کارشناسان، ایران توانسته است بر پایتخت های مهم کشورهای خاور میانه؛ بغداد، صنعا،بیروت و دمشق نفوذ و سیطره پیدا کند. لذا به منظور کنترل و محدود کردن ایران بر مبنای ایده تفرقه بینداز و حکومت کن و  گسترش تفکر تفرقه افکنانه مذهبی میان شیعه و سنی، طرح مقابله با روند روبه گسترش نفوذ ایران پیاده شده است.
این در حالیست که ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان در حمله به یمن درنگ نکرده است در مقابله با داعش و اسرائیل همواره موضعی انفعالی در سیاست منطقه ای و بین المللی در پیش گرفته است . و به بهانه محدود کردن مسئله فلسطین به مناقشات داخلی میان گروههای فلسطینی و مقصر جلوه دادن این گروهها و واحزاب در آغاز درگیریها با تل آویو سعی در فرافکنی در میان افکار عمومی ملل عرب و جهان دارد.
در این میان حملات اسرائیل به غزه با واکنش انفعالی و سیاست سکوت دولت های عرب حاشیه خلیج فارس می باشد و در حملات داعش به نواحی کرد نشین عراق که با زمینه سازی برخی کشورهای منطقه فراهم شد و اشتباهات استراتژیک مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان در این راستا قابل چشم پوشی نیست، با سکوت این کشورها همراه بود و اگر نبود پاسخ مثبت ایران به درخواست بارزانی ، چه بسا اکنون شعله جنگ تفرافکنانه برخی کشورها دامن ریاض و آنکارا را نیز گرفته بود.
سفر اخیر اردوان به ایران فارغ از منافع و مصالح در حوزه های اقتصادی و سیاسی، از منظر دیگر قابل بررسی  است و آن نفوذ  ایران در میان علویان ترکیه و گرایش آنان به جمهوری اسلامی است . اردوغان به خوبی به این امر واقف است در برهه کنونی ایران می تواند از این مهره خود به هر شکلی استفاده نماید. از این رو با سفر به تهران تلاش کرد علویان ترکیه را بیش از پیش با خود همگام سازد چرا که علویان از رویکرد اردوغان نسبت به مسائل داخلی و منطقه ای بخصوص کوشش در راستای تضعیف و نابودی حکومت علوی بشار اسد در سوریه  سخت انتقاد دارند.