دیپلماسی؛ انسجام ملی و قدرت ملی

۶ مهر, ۱۳۹۲
دیپلماسی؛ انسجام ملی و قدرت ملی

 دولت و ملت و سایر مظاهر و مبانی قدرت مجموعا تعیین‌کننده اقتدار ملی هستند.

 چنانچه کشوری از جایگاه تاثیرگذار بین‌المللی و نیز شاخص‌های بالنده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برخوردار باشد این کشور در عرصه بین‌المللی با تکیه بر قدرت ملی خویش می‌تواند در تعامل با سایر کشورها از موضع برتر و با ابتکار عمل، سیاست‌ها و اهداف خودش را در حوزه بین‌الملل محقق کند.

رابطه ملت- دولت به معنای میزان رضایت و خوشنودی مردم از نحوه ارتباط دولت با آنان و شیوه حکمرانی دولتمردان تعیین کننده‌ترین عامل در موضوع انسجام و همبستگی ملی است. هرچه دولت دغدغه تامین مصالح مردم و نظرات آحاد جامعه را داشته باشد، مقبولیت دولت در بین شهروندان افزایش پیدا می‌کند و در این صورت انسجام و وحدت ملی به معنای یکپارچگی دولت و ملت بروز و ظهور مطلوب‌تری می‌یابد. چنین دولتی هنگامی که در جایگاه نمایندگی ملت در نهادهای بین‌المللی و تعاملات دیپلماتیک حاضر می‌شود از سوی سایر دولت‌ها با دید تکریم و احترام مورد توجه قرار می‌گیرد.

بنابراین برای برخوردار بودن از سیاست خارجی کارآمد باید به مقوله مدیریت و سیاست داخلی توجه ویژه داشت. چنان‌که آقای دکتر روحانی در روزهای اخیر به نمایندگی از ملت ایران در اجلاس سالانه سازمان ملل حضور یافته و ضمن ایراد چند سخنرانی رسمی با تعداد قابل توجهی از سران و مقامات کشور‌ها گفت‌وگو کردند.

به دلیل بهسازی روابط دولت – ملت پس از انتخابات 24 خرداد، دولت‌های خارجی که شرایط کشور را رصد می‌کنند به درستی دریافتند که موقعیت و شرایط دولت جدید از حیث برخورداری از پشتیبانی دولت و همبستگی ملی تفاوت آشکاری کرده است. در نتیجه افزایش اعتبار ملی کشور نحوه برخورد دیگران چنان‌که همگان شاهد بودند با موارد مشابه در سال گذشته و سال‌های قبل کاملا متفاوت بود. امسال رییس‌جمهوری کشور ما در حالی به ایراد سخنرانی پرداخت که جز نماینده رژیم اسراییل در سازمان ملل، سایر وزرای خارجه و مقامات مسئول نه تنها به اعتراض سالن را ترک نکردند؛ بلکه بعضی شبکه‌های معتبر تلویزیونی بین‌المللی به پخش مستقیم این سخنرانی اقدام کردند. برهمین اساس سطح اعضای ملاقات‌کننده و شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای و سایر جلسات از رده مدیران کل کشورهای مربوطه به سطح وزرای خارجه ارتقا پیدا کرد.

من یقین دارم چنانچه دولت یازدهم با تقویت اثر بخشی سیاست‌های داخلی گام‌های بیشتری را در جهت ایجاد محیط داخلی مطلوب بردارد، بدون شک نه تنها در عرصه اقتصادی (که شاهد آثار مثبت جهت‌گیری‌های دولت هستیم) در صحنه بین‌المللی نیز ایران می‌تواند با سرعت قابل توجهی با غلبه بر شرایط دشوار گذشته از طریق سیاست‌ورزی عزتمند و حکیمانه و با تکیه بر مواضع و اقدامات سنجیده و به‌کارگیری ادبیات فاخر همچنان روند ارتقای منزلت و جایگاه خود را در دنیا بهبود بخشد.