عارف محمدزاده نمین
خبرنگار مهر و یک سؤال ساده از الهام علی اف و موضع انبوه کارشناسان داخلی قفقاز!

۹ اسفند, ۱۳۹۹
خبرنگار مهر و یک سؤال ساده از الهام علی اف و موضع انبوه کارشناسان داخلی قفقاز!

رهبر معظم انقلاب؛ «اگر چه بعضی ها انکار می کنند،لکن در گزارشهای قابل اطمینان وجود دارد که یک تعدادی تروریست از اینجا و آنجا وارد این ماجرا ( جنگ قراباغ)شده‌اند» (۱۳۹۹/۸/۱۳)

بیانات رهبری در خصوص حضور تروریست های تکفیری در جنگ قراباغ

خبرنگار مهر در باکو‌ در مصاحبه الهام علی اف با خبرنگاران، سوالی از او پرسیده است.
به روایت خبرگزاری مهر « رئیس جمهور آذربایجان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص وجود برخی گزارش‌ها مبنی بر حضور برخی گروه‌های تروریستی در منطقه در جریان جنگ قره باغ با انتقاد از سوال خبرنگار مهر آن را نوعی اتهام زنی قلمداد کرد و گفت: هیچ گزارش مستدلی در این خصوص وجود ندارد!

علی‌اف خطاب به خبرنگار مهر گفت: شما به گزارش کدام کشورها استناد می‌کنید؟ خبرنگار مهر در پاسخ گفت که گزارش‌های برخی رسانه‌های کشورهای منطقه حکایت از این مسئله دارند که از بردن نام آن کشورها معذورم.

رئیس جمهور آذربایجان در ادامه گفت: در جریان آزادسازی مناطق اشغالی هیچ تروریست خارجی وجود نداشته‌اند و این یک داستان ساختگی است.

در انتهای گفتگو خبرنگار مهر در توضیح سوال خود گفت: آقای رئیس جمهور فکر کنم در خصوص سوال من سوء برداشتی صورت گرفت. منظور من وجود تروریست‌ها از سوی آذربایجان نبوده است بلکه منظورم گزارش‌هایی در خصوص حضور گروه‌هایی مانند گروه‌های تروریستی وابسته به داعش و مانند آن در منطقه بود. الهام علی‌اف بعد از شنیدن توضیحات خبرنگار مهر دو مرتبه از شفاف سازی وی تشکر کرد.»

ظریف: در خصوص حضور نیروهای تکفیری در جنگ قراباغ اطمینان کامل داریم و به اطلاع دولت باکو رسانیده ایم

بعد از انتشار خبر مصاحبه، انبوهی از مدعیان کارشناسان قفقاز ، انتقاد از خبرنگار مهر را آغاز کرده اند!… گویی این خبرنگار اشتباهی مرتکب شده یا روابط باکو – تهران را که از زمان حیدر علی اف به یک قرار است، به مهلکه انداخته، یا باید از وقوع جنگی که به گفته رهبر فرزانه مان حادثه تلخ بود و امنیت منطقه را به خطر انداخته و برای ایران هم خوب نبود، از الهام علی اف تشکر میکرد یا اصولا باید خود سانسوری میکرد و …

همه میدانیم که وجود تروریست ها و حتی تکفیریها در جنگ قره باغ واقعیتی انکارناپذیر است. علاوه بر وزیر خارجه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۷ ربیع ،حضور تروریستها را تایید کردند.

مقام معظم رهبری در بیانات ۱۳۹۹/۸/۱۳ فرمودند: « تروریست‌ها هم بایستی در نزدیکی مرزهای ما مستقر نشوند. آن طور که در گزارشها هست، اگر چه بعضی‌ها انکار میکنند، لکن در گزارشهای قابل اطمینان وجود دارد که یک تعدادی تروریست از اینجا و آنجا وارد این ماجرا شده‌اند؛ اگر اینها نزدیک مرز باشند و احساس خطر بشود، قطعاً برخورد قاطع خواهد شد؛ اینها بایستی نیایند.»

انکار حضور تروریستها در جنگ قراباغ توسط الهام علی اف یا دیگران نمی تواند این واقعیت یعنی حضور تروریستها در جنگ قراباغ را تغییر دهد. بدیهی است که وقتی رهبر معظم انقلاب از گزارشهای قابل اطمینان در مورد حضور تروریستها سخن می گویند، منظور گزارشهای فضای مجازی یا رسانه های متعدد نیست، بلکه منابع مطمئنی است که از گزارشهای آنها برای رهبر معظم انقلاب اطمینان حاصل شده است. اگر چه رسانه های کشورهای مختلف گزارشهای متعددی از حضور تروریستها منتشر کرده اند و حتی مصاحبه هایی نیز با عناصر ارتش آزاد یا گروه سلطان مراد( وابسته به ترکیه و فعال در سوریه) که در جنگ قراباغ بوده اند منتشر کرده اند.

فراموش نباید کرد که خبرنگار خبرگزاری مهر، بدون نام بردن از کشوری که تروریستها را به میدان جنگ قراباغ ترانزیت کرده و بدون نام بردن از محل حضور تروریستها و به صورت حرفه ای و کلی سؤال خود را مطرح کرده است. این سؤال با توجه به خطر نزدیکی تروریستها به مرز ایران – که در کلام رهبر معظم انقلاب نیز به صراحت آمده- سؤالی بجا و در پیوند با امنیت ملی ایران بوده است و می تواند برای الهام علی اف حامل پیام هشداری باشد که رسانه ها و ملت ایران نیز نسبت به امنیت ملی ایران و حضور تروریستها در نزدیکی مرز ایران حساس هستند و این را برنمی تابند.

فیلم: سخنرانی رئیس جمهور در نشست کابینه پیرامون حضور تروریست های تکفیری در جنگ قراباغ 

متاسفانه برخی افراد بدون داشتن پشتوانه علمی و تخصصی لازم،اخیرا در فضای مجازی خود را به عنوان « کارشناس قفقاز!» مطرح می کنند که تعداد اینها نیز رو به فزونی است!کسانی که با نگاه غیرتخصصی و احساسی به مسائل می نگرند و ناخواسته در زمین دولتی که بستر نفوذ رژیم صهیونیستی در جوار ایران را فراهم ساخته، بازی می کنند!

نکته ی پایانی این که خبرنگاری که با احساس تعهد نسبت به امنیت و منافع ملی کشورمان، در مواجهه با رئیس دولتی دیگر با شجاعت و توجه به اصول حرفه ای و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از جنجال گری و عصبانیت حریف، سؤال می پرسد و گفتگو می کند، شایسته تقدیر و تشکر است. امید است مسئولان خبرگزاری مهر عملکرد حرفه ای و ارزشمند این خبرنگار را با سپاس و قدردانی ارج نهند.

 

فیلم: پرسش خبرنگار مهر از الهام علی اف پیرامون حضور تروریست های تکفیری در جنگ قراباغ