تحلیلی بر روابط جدید باکو و ریاض؛ دلیل سفر الهام علی اف به ریاض چه بود؟

۴ بهمن, ۱۳۹۴
تحلیلی بر روابط جدید باکو و ریاض؛ دلیل سفر الهام علی اف به ریاض چه بود؟

همسایه، یمن با انتقادات برخی کشورها مواجه شد، الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در ماه آوریل سال گذشته سفر به عربستان سعودی را ضروری تشخیص داد.»
به گزارش آذریها، پایگاه اینترنتی ریپورت نوشت :
« در آن زمان درباره ماهیت سفر الهام علی اف به عربستان سعودی اطلاعاتی منتشر نشد. اما، می گفت که الهام علی اف برای اطلاع از استراتژی نفتی عربستان سعودی ، به ریاض رفته بود. زیرا، به علت کاهش قیمت نفت ، ارزش منات واحد پول ملی جمهوری آذربایجان در همان ماه آوریل کاهش داده شد. الهام علی اف می خواست بداند که این روند تا چه مدتی طول خواهد کشید؟»
در این تحلیل افزوده شده است :
« عربستان سعودی به همراه ترکیه و پاکستان یکی از سه کشوری است که با ارمنستان به علت اشغال اراضی جمهوری آذربایجان،  مناسبات دیپلماتیک ندارند و در تمامی اجلاس های بین المللی از مواضع جمهوری آذربایجان حمایت می کنند. برغم این، باکو از سیاست انرژی ریاض ناراضی است. علت این نارضایتی نیز این است که ریاض از افزایش قیمت نفت جلوگیری می کند.  »

ریاض خواستار دچار شدن جمهوری باکو به این وضعیت سخت نیست. اما، در بازی قدرتهای بزرگ ، منافع بازیگران کوچک لحاظ نمی شود. صرفا در شرایط موجود، ریاض می تواند به طرفدارانش کمک کند.

ریپورت افزوده است : « از یک طرف تولید نفت در عربستان سعودی ارزان تمام می شود و ریاض به تولید و فروش انبوه نفت متمایل است و از طرف دیگر، لغو تحریم های ایران، موجب شده است که برنامه های ریاض در این زمینه غیرقابل تغییر شوند. زیرا، پس از لغو تحریم ها ، ایران فروش نفت خود را افزایش خواهد داد و ریاض درنظر ندارد که بازارهای خود را  به نفع رقیب، یعنی ایران ترک کند.   »

ریپورت افزوده است :

« عربستان سعودی با آمریکا معامله کرده است و هدف هردوی آنها به سقوط کشاندن اقتصاد روسیه است. اکنون این سیاست ثمر داده است و در اقتصاد روسیه مشکلات جدی ایجاد شده است.  اما، در کنار روسیه، سایر تولید کنندگان نفت از جمله جمهوری آذربایجان نیز از این روند اذیت می شوند. الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان نیز چندبار این مساله را اعلام کرده است.  ریاض خواستار دچار شدن جمهوری آذربایجان به این وضعیت سخت نیست. اما، در بازی قدرتهای بزرگ ، منافع بازیگران کوچک لحاظ نمی شود. صرفا در شرایط موجود، ریاض می تواند به طرفدارانش کمک کند. چنانکه عربستان سعودی به ترکیه کمک می کند. زمانیکه در مناسبات روسیه با ترکیه بخاطر اتخاذ تدابیری از طرف مسکو ، مشکلاتی بروز کرد، ریاض رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه را به عربستان دعوت کرد و به وی صدها میلیارد دلار اعتبارات مالی و سفارش های ساختمانی وعده داد و عربستان سعودی درهای خود را به روی شرکت های ساختمانی ترکیه گشود.  ریاض می تواند به باکو نیز امتیازات مشابهی بدهد.  درست است که جمهوری آذربایجان، به اندازه ترکیه توانایی اقتصادی ندارد. اما، تعداد شرکت های جمهوری آذربایجان در زمینه های کشاورزی و شرکت هایی که در مناقصه ها شرکت می کنند نیز کم نیست.  باید کمیسیون مشترک اقتصادی میان جمهوری آذربایجان و عربستان سعودی فعال شود و امکانات سرمایه گذاری را  به تحرک وادارد.  جمهوری آذربایجان علاوه بر عربستان سعودی باید مناسبات خود را با سایر دولت های عربی از جمله امارات متحده عربی و قطر و کویت توسعه دهد و سرمایه های این کشورها را به جمهوری آذربایجان جلب کند