مقام پیشین امنیتی:جمهوری آذربایجان از درون شکننده و در مقابل تاثیرات خارجی حساس است

۲۷ دی, ۱۳۹۴
مقام پیشین امنیتی:جمهوری آذربایجان از درون شکننده و در مقابل تاثیرات خارجی حساس است

اعتراضات خیابانی را در شهرستان های این کشور ، با اقدامات سرویس های امنیتی روسیه ، ایران و ارمنستان در قبال جمهوری باکو  مرتبط دانست.

 

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» ، پایگاه اینترنتی روزنامه « ینی مساوات» نوشت :

« سرازیر شدن انسان ها به خیابان ها در شهرستان ها و اعتراض به گرانی، غیرمنتظره بود. فقط در شهر «سیه زن» شمار تظاهرکنندگان از شمار اعتراض کنندگانی که احزاب مخالف در باکو به خیابان می کشاندند، چند برابر بیشتر بود.»

«ینی مساوات» افزوده است :

 « گرچه آرامش در شهرهای فضولی، لنکران و سیه زن برقرار شد، اما در روز 15 ژانویه با بروز هنگامه بمب گذاری در مسجد شهرستان قوبا [در شمال کشور ]،  نمایندگان نیروی «قشون های داخلی» به این شهرستان اعزم شدند. برغم تاکید نمایندگان این شهر بر حاکم بودن آرامش بر قوبا، اخباری از برگزاری تجمعات علیه گرانی منتشر شد.»

به گزارش «ینی مساوات» ، صلح الدین اکبر، معاون اول پیشین وزارت امنیت ملی گفت : « شروع مطالبات اجتماعی در شهر «سیه زن» در نزدیکی روسیه، لنکران در نزدیکی ایران و فضولی در نزدیکی ارمنستان، اتفاقی نیست. مشاهده می شود که دگمه خرابکاری در کشور فشار داده شده است.»

صلح الدین اکبر گفت : « جمهوری آذربایجان که از درون شکننده و در مقابل تاثیرات خارجی حساس است، با آزمایش بزرگی مواجه است. »

فضائل آقامالی، نماینده مجلس ملی این جمهوری و رییس حزب «آنا وطن» گفت : « در مورد ارتباط این وقایع با کشورهای همسایه اطلاعی ندارم. وخیم شدن اوضاع در جمهوری آذربایجان در راستای منافع کشورهای همسایه نیست. حکومت جمهوری آذربایجان نه با روسیه و نه با ایران مشکلی ندارد. اما، نیروهایی خارج از این کشور وجود دارند که می خواهند ثبات جمهوری آذربایجان را از بین ببرند.»

این نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان افزود : « مثلا در ایران محافلی وجود دارند که همواره تلاش می کنند اوضاع جمهوری آذربایجان را به هم بریزند. در این اواخر، به هنگام حوادث نارداران، منصور حقیقت پور که در گذشته نیز در جمهوری آذربایجان ایفای نقش می کرده است، افکار تهدیدآمیزی مطرح کرد. در ایران چنین اشخاصی وجود دارند.

 در روسیه نیز افرادی وجود دارند که تحت تاثیر ارامنه فعالیت می کنند و آنها هم خواهان وخامت اوضاع در جمهوری آذربایجان هستند.

فقط در شهر «سیه زن» شمار تظاهرکنندگان برای گرانی از شمار اعتراض کنندگانی
که احزاب مخالف در باکو به خیابان می کشاندند، چند برابر بیشتر بود

همچنین نیروهایی که تحت تاثیر ارمنستان به عنوان دشمن جمهوری آذربایجان می باشند، از تمامی امکانات خود برای تبدیل جمهوری آذربایجان به یمن و سوریه استفاده می کنند.»

 

روزنامه «ینی مساوات» همچنین با اشاره به احساس خطر هنرمندان این کشور از احتمال وخیم شدن اوضاع و بروز اوضاع مشابه شرایط سوریه و عراق و یمن در جمهوری باکو، به نقل از فلورا کریم اوا، یکی از خوانندگان قدیمی آواز، ایران را به تهدید این کشور متهم کرده است.