در چشم انداز سیاست های 2016 ؛ الهام علی اف فرمان «چندفرهنگ گرایی» اعلام کرد

۲۲ دی, ۱۳۹۴
در چشم انداز سیاست های 2016 ؛ الهام علی اف فرمان «چندفرهنگ گرایی» اعلام کرد

سال است که در آذربایجان همراه با اهالی محلی در شرایط دوستی ویژه و آرامش و امنیت زندگی می کنند.»

به گزارش سایت خبری- تحلیلی «آذریها» به نقل از پایگاه اینترنتی «ریپورت» در باکو ، عاکف علی گفت : « فرمانی که الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان در خصوص اعلام سال 2016 به عنوان سال چندفرهنگی گرایی امضاء کرده ،  سندی است که از سبک زندگی تاریخی در آذربایجان نشأت می گیرد.»

رییس واحد مطبوعاتی هیات دولت جمهوری باکو گفت : « آذربایجان منطقه ای است که تمدن های مختلف در اینجا به هم پیوسته اند. سنت های چندفرهنگی گرایی در طول تاریخ در آذربایجان موجود بوده است. ما، افراد  را به  ملت ها و گروه های قومی و براساس نگرش های دینی شان تقسیم نمی کنیم! ما به انسان ها ، بر مبنای ملت، فرهنگ و معنویات و عقلشان ارزش می نهیم.  از نظر تاریخی، این گونه بوده است. به سرزمین آذربایجان، جریان ها و ملت های مختلف آمده اند و رفته اند،  نمایندگان ملت ها و ادیان مختلف در اینجا زندگی کرده اند. آنها در طول قرون متمادی،  در عرض چندهزار سال ، در شرایط کاملا صلح آمیز و تفاهم متقابل زندگی کرده اند. زمانی که یهودیان به آذربایجان کوچ کردند، اینجا را خانه دوم خود یافتند. آنها سه هزار سال است که در آذربایجان همراه با اهالی محلی در شرایط دوستی ویژه و آرامش و امنیت زندگی می کنند.»

عاکف علی گفت : « آذربایجان با توجه به این شاخص ها، می تواند مدلی نمونه برای دنیا باشد. در طول قرون متمادی هیچ نشانه ای از نابردباری دینی، تحت تعقیب قرار گرفتن بخاطر تعلقات ملی و نیز تمایلات نژادپرستی که هم اکنون دنیا را فراگرفته، در آذربایجان وجود نداشته است. اعلام سال جاری به عنوان سال چندفرهنگی گرایی در جمهوری آذربایجان بسیار خوشحال کننده است. باید همه دنیا،  پرهیز از تبعیض قومی-ملی، دینی و  نژادی را در مدل آذربایجانی مشاهده کند.»

الهام علی اف، رییس جمهوری باکو با صدور فرمانی که در پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری این کشور منتشر شد، سال 2016 را سال چندفرهنگی گرایی اعلام کرد.

علی اف در این فرمان نوشته است : « آذربایجان که در مسیر راه تاریخی ابریشم قرار داشته، به عنوان دیار پیوند تمدنها، شکل گیری محیط تنوع ملی-مدنی در طول قرون، محل زندگی و گفتمان نمایندگان اقوام و ادیان مختلف در شرایط صلح و امنیت و آسایش و تفاهم متقابل شناخته شده است. »

علی اف تاکید کرده است : « چندفرهنگی گرایی به سبک زندگی بدون جایگزین، در کشور ما تبدیل شده است. تاسیس «مرکز بین المللی چندفرهنگی گرایی باکو» نشانه بارز وفاداری به اصول سیاست تساهل در زمانه کنونی می باشد. تصمیم  برگزاری هفتمین مجمع اتحاد تمدن های سازمان ملل متحد در باکو در سال 2016 ، نشاندهنده واقعی موضع دنیا درباره فضای چندفرهنگی گرایی آذربایجان می باشد. براساس بند 32 ماده 109 قانون اساسی جمهوری آذربایجان به منظور حفاظت و پاسداری از سنت های چندفرهنگی گرایی در آذربایجان و توسعه هرچه بیشتر و تبلیغ وسیع آن مقرر می دارم:

1- سال 2016 به عنوان سال چندفرهنگی گرایی در جمهوری آذربایجان اعلام شود.

2- هیات دولت با در نظر گرفتن پیشنهادهای  مرکز بین المللی چندفرهنگی گرایی باکو،  وزارت فرهنگ و توریسم، وزارت آموزش، کمیته دولتی امور گروه های دینی و آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان، برنامه کاری سال چندفرهنگی گرایی 2016 را در جمهوری آذربایجان ، در عرض یک ماه آینده، تدوین و به رییس جمهوری تقدیم نماید.»

 

گفتنی است که الگو «چند فرهنگ گرایی» مدلی در سیاست گذاری برای دولت های چند قومی است که اقلیت یا مهاجرین اقلیت در آن زندگی می کنند. از سوی دیگر اجرای چندفرهنگ گرایی مستلزم نهادینه شدن دموکراسی در کشور است. جمهوری باکو نه یک کشور دموکرات است و نه اقلیت دینی چندان مهمی دارد.

سردار جلال اوغلو دبیرکل حزب دموکرات این کشور در مصاحبه با روزنامه ینی مساوات به همین موضوع اشاره کرده است، وی به این روزنامه گفته است: من متوجه نمی شوم که چندفرهنگ گرایی چه معنایی در ج.آذربایجان دارد. زیرا 99 درصد مردم ما مسلمان هستند و تنها یک درصد به مسیحیان و مسلمانان اختصاص دارد. وی افزود چندفرهنگ گرایی هیچ زمینه ای در آذربایجان ندارد.

به گزارش آذریها این اعلامیه فرماییشی در حالی صادر شده است که مسیحیان ارمنی این کشور به شدت تحت فشار بوده و قوای امنیتی و انتظامی باکو از ورود ارامنه یا کسانی که قبلا به ارمنستان سفر کرده اند به کشور جلوگیری می کنند. همچنین اقلیت تالش نیز به شدت تحت فشار اند و هیچ رسانه ای در اختیار ندارند. در سالهای گذشته انتشار دو شماره از نشریه صدای تالش (تالشی صدو) موجب دستگیری و حبس بلند مدت برای مسئولان این نشریه صرفا ادبی شد.

شیعیان این کشور نیز برای تغییر سبک زندگی تحت فشار اند و اجازه استفاده از حجاب را نمی یابند. باید پرسید وقتی که اکثریت مردم از حق انتخاب و سبک زندگی محروم هستند، چندفرهنگ گرایی چه معنایی می تواند داشته باشد؟

به نظر می رسد علام سیاست چندفرهنگ گرایی از سوی الهام علی اف بیشتر پوششی برای باز گذاشتن دست وهابیت و یهودیت باشد.

 
سیاست چندفرهنگ گرایی و مسلمانان بریتانیا
نشانه های شکست چندفرهنگ گرایی در اروپا؛ چرا نسل جدید مهاجران اروپایی به داعش می پیوندند