داریوش شایگان: ایران همیشه یک امپراطوری بوده است که همه اقوام را پذیرفته/ تنها کشور واقعی خاورمیانه ایران است

۱۴ دی, ۱۳۹۴
داریوش شایگان: ایران همیشه یک امپراطوری بوده است که همه اقوام را پذیرفته/ تنها کشور واقعی خاورمیانه ایران است

تصویر داریوش شایگان متفکر و فیلسوف معاصر بر صفحه نخست شماره جدید مجله «مهرنامه»نقش بست. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی«آذریها» سرگی بارسقیان و مهدی یزدانی خرم در گفتگو با داریوش شایگان به موضوع های گوناگونی از جمله آثار وی، شریعتی، بنیادگرایی سلفی، شاعران فرانسوی و وضعیت تهران از جمله محیط زیست پرداختند.

به گزارش آذریها به نقل از مهرنامه  این اندیشمند و فیلسوف «آذری» که از مادری گرجی به دنیا آمده است در پاسخ به پرسش‌های مهرنامه در خصوص چگونگی امنیت ایران در برابر سلفی‌گری و آفت داعش گفت:

« یک متفکر آمریکایی به نام رابرت کاپلان کتابی نوشته است به نام تلاقی جغرافیا. یک فصل آن کتاب مربوط به ایران است و می‌گوید در منطقه خاورمیانه تنها کشوری که مرزهای طبیعی و تاریخ طولانی دارد و مرزهای فرهنگی آن فراتر از مرزهای جغرافیایی می‌رود، ایران است. ایران واقعا کشور [state] است و بقیه من در آوردی اند. این را رابرت کاپلان می‌گوید.

مفهوم امپراطوری همیشه در ایران بوده و هر کس حاکم این قالب شود تابع آن می‌شود. این قالب همیشه بوده است. از مادها تا سقوط ساسانیان 1400 سال طول کشید که جز یک وقفه 120 ساله با حمله اسکندر مقدونی، امپراطوری دائمی داشته‌ایم. شاه عباس ارامنه را به جلفا آورد. ارامنه‌ای که در جلفا زندگی‌ می‌کردند نقش مهم تجاری داشتند. در سفر اخیرم به آذربایجان‌غربی از محله خسروآباد دیدن کردم که آشوری‌ها هنوز در آن زندگی می‌کنند.

ایران ناگزیر بود که در قالب یک امپراطوری همه اقوام را با آغوش گشود بپذیرد. کسی توجه نمی‌کند که چرا هرودوت این همه درباره ایران نوشته،چون او شهروند ایرانی است. اهل هالیکارناس در یونان (در بوردوم کنونی ترکیه) که ساتراپی ایران بود. چنانکه گفتم از همان زمان ایران موقعیت امپراطوری داشته است. حالا هم اگر در این منطقه نقش مهمی ایفاء می‌کند به خاطر موقعیتش است. هر حکومتی در ایران روی کار باشد این موقعیت همچنان پابرجا خواهد بود».

شایگان در پاسخ به این پرسش مهرنامه که آیا ایران در کنترل منطقه موفق شده است یا خیر ، اشاره کرد:

«خطر داعش برای ایران وجود دارد و به همین دلیل مرزها به دقت کنترل می‌شوند. اول باید دید داعش چگونه به وجود آمده است! داعش محصول حماقت های امریکایی ها در حمله به عراق است که نتوانستند مملکا را اداره کنند. آنها ارتش را منحل کردند و بعثی‌ها هم به سازماندهی داعش کمک کردند و کشورهایی مانند عربستان و قطره هم چون با ایران رقابت دارند از کمک مالی به داعش دریغ نورزیدند».

 

گفتنی است شماره جدید مجله مهرنامه (شماره 45 دیماه 1394) با مطالبی خواندنی در حوزه علوم انسانی از جمله درسگفتار استاد جواد طباطبایی درباره فلسفه حقوق، آثاری از استاد احمد نقیب زاده،پرونده ای در ارتباط با محافظه کاری، راست مدرن: دوگل و دهها مطلب دیگر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.