در پی انتشار آمار نرخ تورم در ترکیه
اردوغان رییس اداره دولتی آمار ترکیه را اخراج کرد!

۱۲ بهمن, ۱۴۰۰
اردوغان رییس اداره دولتی آمار ترکیه را اخراج کرد!

به گزارش فرانس ۲۴: پس از انتشار آخرین داده‌های مربوط به تورم در ترکیه توسط اداره دولتی آمار این کشور که نشان می‌داد رکورد ۱۹ سال گذشته تورم در ترکیه شکسته شده است، رئیس جمهور ترکیه رئیس اداره آمار را اخراج کرد!

اردوغان پیش از این نیز طی کمتر از ۲ سال، سه رئیس بانک مرکزی ترکیه را اخراج کرده بود.

آمار تورم سال ۲۰۲۱ ترکیه هم هواداران حکومت، هم مخالفان را خشمگین کرد. مخالفان می‌گفتند که آمارهای منتشرشده که نرخ تورم را ۳۶.۱ درصد نشان می‌دهد، دستکاری‌ شده و کمتر از واقعیت هستند. به گفته آنان، افزایش هزینه‌های زندگی حداقل دو برابر آن چیزی است که اداره آمار منتشر کرده. در ماه دسامبر سال گذشته، کمال قیلیچدارغلو رهبر مخالفان حزب عدالت و توسعه به محل اداره آمار دولتی مراجعه کرده بود تا رئیس این اداره را ملاقات کند، اما با مخالفت حراست اداره روبرو شد که مانع از ورود او به ساختمان اداره بود. قیلیچدارغلو می‌گفت که اداره آمار داده‌ها و اعداد را به منظور مخفی کردن آثار سوء سیاست‌های حکومت دستکاری می‌کند.

از طرف دیگر، گزارش می‌شود که طی مدت اخیر اردوغان در محافل خصوصی، مکرر از داده‌ها و گزارش‌های اداره آمار انتقاد می‌کرده و مدعی بوده که این آمارها سیاه‌نمایی از مشکلات اقتصادی ترکیه است.

در اوایل ماه جاری، سعید اردال دینجر، رئیس معزول اداره دولتی آمار، در مصاحبه با روزنامه دنیا گفته بود « امروز من در این اداره نشسته‌ام، فردا یکی دیگر. مهم نیست چه کسی رئیس اداره آمار است. شما می‌توانید تصور کنید که صدها نفر همکار من در اینجا درباره نرخ تورم سکوت کنند و چیزی بسیار متفاوت از واقعیت موجود منتشر کنند؟ من در برابر ۸۴ میلیون مردم مسئولیت دارم».

کارشناسان و ناظران ترکیه معتقدند این اقدام اردوغان موجب افزایش نگرانی نسبت به صحت داده‌های رسمی شاخص‌های اقتصادی می‌شود.

گفتنی است اخیرا وزیر دادگستری ترکیه، عبدالحمید گول، نیز از کابینه اردوغان استعفا داده است، بی‌آنکه توضیحی درباره دلیل خود بدهد.