گزارش تحلیلی
تحریم‌های بین‌المللی روسیه و پیامدهای احتمالی آن بر باکو

۳ اردیبهشت, ۱۴۰۱
تحریم‌های بین‌المللی روسیه و پیامدهای احتمالی آن بر باکو

همزمان با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، ناظران نسبت به پیامدهای احتمالی آن بر اقتصاد باکو که روابط اقتصادی بسیار نزدیکی با روسیه دارد، هشدار می‌دهند.

کارشناسان معتقدند که وضعیت اقتصادی رو به وخامت روسیه موجب زیان به روابط تجاری و نقل و انتقال پول با باکو می‌گردد. روسیه بزرگترین واردکننده کالا از باکو و میزبان ۲.۵ میلیون کارگر مهاجر از این جمهوری جنوب قفقاز است.

ناطق جعفرلی، کارشناس اقتصادی، می‌گوید تحریم‌های اقتصادی بر روسیه موجب مشکلاتی برای بخش بانکداری باکو شده و می‌تواند موانع جدی بر سر انتقال بین‌المللی پول داشته باشد.

به گفته او، «اگر روسیه به طور کامل از نظام بین‌المللی انتقال پول کنار گذاشته شود، حداقل پیامد آن این خواهد بود که انتقال بین‌بانکی پول میان جمهوری آذربایجان و روسیه ناممکن گردد».

باکو در سال ۲۰۲۱، ۲.۱ میلیارد کالا از روسیه وارد کرده است و ۹۲۰ میلیون دلار کالا به بازار روسیه صادر. ۹۵ درصد از آنها محصولات غیرنفتی بوده‌اند.

به نظر قباد عباداغلو اقتصاددان و پژوهشگر مهمان در مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن، دولت وابسته به پول نفت باکو، بیشترین ضربه را از تغییرات شدید در اقتصاد روسیه خواهد خورد. به گفته او «شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان بیش از ۹۰۳ میلیون دلار در روسیه سرمایه‌گذاری کرده که اکنون این سرمایه در خطر است و در نهایت موجب زیان این شرکت در نرخ مبادله می‌شود». او به مقامات باکو و شرکت نفت دولتی باکو توصیه می‌کند پیش از آنکه با فاجعه مواجه شوند، باید دارایی‌های خود در روسیه را به فروش گذارده و سرمایه‌های خود را بیرون بکشند.

به نظر او، «به دلیل کاهش شدید ارزش روبل در برابر مانات، صادرکنندگان کالا به روسیه با زیان مواجه خواهند شد و این هم به کاهش درآمد تولیدکنندگان و صادرکنندگان به ویژه بخش غیرنفتی و به ویژه کشاورزان می‌انجامد».

گذشته از این «۲.۵ میلیون کارگر از جمهوری آذربایجان به روسیه برای کار مهاجرت کرده‌اند» و درآمد خود را برای خانواده‌های خود در باکو می‌فرستند. اینها نقش تعیین‌کننده‌ی در تأمین درآمد خانوارها در باکو دارند. سال گذشته رقم انتقالی پول به باکو از سوی کارگران مهاجران به روسیه از طریق انتقال بانکی به اندازه ۶۸۰ میلیون دلار بوده است. درآمد این گروه نیز با تحریم‌های روسیه و پیامدهای آن مانند کاهش ارزش روبل کاهش می‌یابد.

منبع: VOA