آمار گمرک آذربایجان شرقی در مورد صادرات غیرنفتی
صادرات به ارمنستان، بالاتر از باکو

۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۱
صادرات به ارمنستان، بالاتر از باکو

ناظر گمرک آذربایجان شرقی از رشد ۳۲ درصدی صادرات کالای غیرنفتی از گمرکات استان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

لیلی اورنگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمار کلی صادرات و واردات استان در سال گذشته، اظهار کرد: بالغ بر ۲ میلیون و ۳۳۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون و ۲۰۲ هزاردلار  در مدت سال ۱۴۰۰ از گمرکات استان صادر شده است که از لحاظ ارزش دلاری  ۳۲ درصد و از حیث وزن ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: عمده گروه کالاهای صادره شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن آهن و فولاد، میوه‌های خوراکی پوست مرکبات، سوخت‌های معدنی و مواد قیری، مس و مصنوعات از مس، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد،  فرآورده‌های غلات آرد نشاسته فکول یا شیر و نان های شیرینی، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، قند و شکر و شیرینی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجراء و قطعات آن‌ها بوده است.

وی با بیان این‌که در سال گذشته ترکیه در صدر صادرات استان قرار گرفته است، ادامه داد: این محصولات به کشورهای مختلف دنیا صادر شده که عمده مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان به ترتیب به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، افغانستان، باکو، پاکستان، امارات متحده عربی، گرجستان، بلغارستان و ایتالیا بوده است.

اورنگی با اشاره به افزایش واردات ۱۹ درصدی نیز گفت: در این مدت همچنین 440 هزار و 780 تن کالا به ارزش یک میلیارد و189میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است که از لحاظ وزن 6 درصد کاهش  و از حیث ارزش دلاری  19 درصد افزایش نشان می دهد.

وی عمده کالاهای وارده را شامل وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط راه آهن … و اجزا و قطعات و متفرعات آنها، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجراء و قطعات آنها،  توتون و تنباکو، گوشت و احشای خوراکی، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، همچنین ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، محصولات شیمیائی آلی، کاکائو و فرآورده‌های آن عنوان کرد.

به گفته وی، این کالاها از کشورهای مختلف دنیا و بطور عمده از کشورهای ترکیه، آلمان، امارات متحده عربی،  چین، ژاپن، کره جنوبی، فدراسیون روسیه، اسپانیا، اندونزی و گرجستان از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به افزایش ۳۹ درصدی درآمدهای وصولی گمرکات استان نسبت به سال ۹۹، اعلام کرد: درآمدهای وصولی گمرکات استان در نیمه  اول سالجاری را افزون بر 9 هزار و 267 میلیارد و378 میلیون ریال بوده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 39 درصد افزایش داشته است.