دستور رئیس جمهور برای بررسی تخلفات شهرداری ارومیه در بازی های والیبال

۱۸ تیر, ۱۳۹۸
دستور رئیس جمهور برای بررسی تخلفات شهرداری ارومیه در بازی های والیبال

در پی کمبود مشکوک و احتمالا عامدانه پرچم جمهوری اسلامی ایران در مسابقات جهانی والیبال در ارومیه، رئیس جمهور دستور تحقیق و بررسی موضوع تخلفات صورت گرفته از جانب شهرداری ارومیه را توسط کمیته مشترک ِ متشکل از دو وزارت خانه صادر کرد.

گفتنی است در مسابقات جهانی والیبال که ماه گذشته در شهر ارومیه برگزار شد، شهردار این شهر، به جای پرچم مقدس کشورمان، شال‌های متفرقه ای را با رنگ های دیگر در بین مردم توزیع می کرد به طوری که در روزهای اول، حضور پرچم ایران در ورزشگاه غدیر مشهود نبود. توزیع این شالها با مخالفت مقامات استانی، اداره کل ورزش و جوانان و حتی فدراسیون جهانی والیبال روبرو شده بود ولی شهرداری ارومیه در نهایت این شالها را به جای پرچم کشورمان توزیع کرد.

همچنین فرزند شهردار ارومیه (روح الله حضرت پور) در مصاحبه با یک رسانه توقیف شده، از شعار زنده باید آذربایجان به جای شعار «ایران، ایران» در بازی های ملی دفاع کرده و حتی نام ورزشگاه «غدیر» ارومیه را نیز دستخوش تحریف قرار داده بود. وی در حین بازی ها، تصویری در استوری اینستاگرام خود از تماشاگران را به نمایش گذاشت که نشان می داد، برخی تماشاگرنما با تی شرت های منقش به پرچم یک کشور بیگانه وارد ورزشگاه شده اند. انتشار تصویر مسئول اجرایی این بازی ها با علامت مخصوص یک گروه افراطی در کشور ترکیه نیز خشم بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی و شبکه های تلگرامی را برانگیخت. کاربران از مسئولان کشور می خواستند که در قبال تخلفات مسئولان شهرداری ارومیه و تعرض آنها به حساسیت های مردم بی اعتناء نباشند. در نتیجه بسیاری از اعتراض های مردمی به ویژه از طرف مردم وطنخواه ارومیه به مسئولان و نهادهایی مانند وزارت ورزش و جوانان و … سرازیر شد.

اکنون دو وزارت خانه مهم امنیتی با دستور رئیس جمهور مشترکا مامور بررسی این تخلفات شده اند. تا مشخص شود چه کسانی زمینه های پاس گل به گروهک های ضد انقلاب و تجزیه طلب را در یک رویداد ورزشی محیاء کردند.

گفتنی است در دو سال گذشته عده ای از پان ترکیست ها، در نهادهای فرهنگی وابسته به شهرداری مانند فرهنگسراها و ادارات تابعه مشغول به کار شده و برخی از افرادی که مقالات آنها در تلویزیون تجزیه طلب گوناز تی.وی ( وابسته به سیا در شیکاگو) و سایر گروهک ها منتشر می شود،از سوی شهردار مورد تقدیر رسمی قرار گرفته اند.

شهرداری ارومیه باید پاسخ دهد که به چه نیتی پرچم های دیگری را جایگزین پرچم رسمی کشورمان کرده بود. در پی این اتفاقات گروهک های تجزیه طلب مقیم ترکیه از آن استقبال کرده و ممانعت از حضور پرچم کشورمان را در این بازی ها، یک پیروزی برای خود تلقی کردند.

در این مطلب، یک عنصر تجزیه طلب فراری به نام «مجید جوادی» که ظاهرا ارتباط نزدیکی با یکی از خبرپردازان در ارومیه دارد،از پاس های گل،به خوبی استقبال کرده و آن را در راستای اهداف گروههای تجزیه طلب تلقی کرده است. عناصر و رسانه های داخلی این عناصر به صورت هماهنگ، حتی نام ورزشگاه غدیر را که از فرهنگ شیعی الهام گرفته است به نامی مجعول ( دورنالار یوواسی) تغییر داده اند.