شهردار ارومیه یکبار دیگر خبرساز شد/ ورود من و ‌تو و‌ سعودی اینترنشنال به موضوع

۲۲ مرداد, ۱۳۹۸
شهردار ارومیه یکبار دیگر خبرساز شد/ ورود من و ‌تو و‌ سعودی اینترنشنال به موضوع

اظهاراات محمد حضرت پور (شهردار ارومیه) در یک نشست همگانی در پاسخ به یکی از اعضای شورای شهر که خواستار ادامه نشست به زبان رسمی و ملی کشور شده بود، خبرساز شد. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذری ها، در این نشست محمد خالد خاتمی نسبت به فارسی صحبت نکردن محمد حضرت پور اعتراض کرد ولی با واکنش منفی حضرت پور و در نهایت تمسخر وی از سوی شهردار و برخی حاضرین در جلسه روبرو شد که منجر به ترک سالن گردید. این مسئله موضوع شبکه های اجتماعی شده و با واکنش بسیار گسترده روزنامه نگاران، نخبگان و فعالان سیاسی روبرو فارغ از جناح بندی ها و گروهها شده است.

از سوی دیگر رسانه های ضد ایرانی مانند سعوی اینترنشنال و بی بی سی با ورود به موضوع سعی در ایجاد تنش و تشدید شکاف ها دارند. موضع بی خردانه محمد حضرت پور و دلجویی نکردن از مردم و عدم پاسخ گویی به افکار عمومی موجب ادامه تنش و حساسیت ها شده است.

از سوی دیگر بر اساس قانون اساسی که همه مردم ایران از جمله مردم ارومیه و خود شهردار به آن رای داده اند، زبان رسمی و مشترک (ملی) مردم ایران فارسی است. بنابراین لازم است در جلسات رسمی از این زبان استفاده شود نه گویش های محلی.

صحبت نکردن شهردار ارومیه به زبان ملی، در شهری مانند ارومیه که تنوعی از گروههای زبانی و رنگین کمان است و کردها نیمی از جمعیت آن را تشکیل می دهند، پیام واضح و روشنی در پی دارد. این پیام از یک سو به حکومت اعلام می کند که حاضر به پذیرش قانون اساسی و حاکمیت ملی نیست و از سوی دیگر به گروههای قومی پیرامون اعلام می کند که دست بالا را در نهادهای شهری و استانی دارد و حاضر به پذیرش موجودیت و احترام آنها هم نیست. اعلام جنگ همزمان ارتجاع قومی به مرکز و پیرامون، در حالی صورت می گیرد که رهبر انقلاب چندی پیش یکبار دیگر نسبت به اهمیت زبان فارسی و نقش آن در شئون کشور تاکید کرده بودند ولی مشخص نیست چرا حضرت پور در نشستی که نام آن به نوعی اعلام وفاداری به انقلاب ( پیام انقلاب) و رهبری بود، چنین رفتاری کرده است.

در سال های گذشته بارها و بارها نسبت به نیروهای واگرا هشدار داده ایم که با ظاهری انقلابی و به نام خدا و اسلام و شهدا به دنبال تفرقه افکنی اند. امروز هم چهره ی شهردار نامحترم ارومیه روشن شد. محمد حضرت پور که پیش از این رفتارش در تخریب خانه معلولان در ارومیه اسباب ابروریزی شده بود؛ دیروز نیز رفتار زننده ای با نماینده کرد زبان شورای شهر داشت.
وی ماه گذشته در خلال بازی های جهانی والیبال حمل پرچم ایران را در شهر ارومیه و ورزشگاه محدود کرده بود. امروز‌ نیز محمد حضرت پور با تمسخر و تحقیر نماینده ای را که آذری نمیداند مجبور به سکوت و ترک سالن کرده و با رفتاری زننده دیگران را هم وادار به تمسخر این نماینده میکند.