ادامه واکنش عراقی‌ها به حملات ارتش ترکیه
تجمع معترضان در مقابل کنسولگری‌های ترکیه در بغداد و بصره

۳۰ تیر, ۱۴۰۱
تجمع معترضان در مقابل کنسولگری‌های ترکیه در بغداد و بصره

ایرنا-چند متر آنسوتر از حلقه پرتعداد نیروهای امنیتی عراق دور کنسولگری ترکیه در الوزیریه بغداد، صدها معترض عراقی خشمگین با در دست داشتن پرچم‌های عراق و شخصیت‌های دینی آن و پلاکاردهایی در محکومیت حملات مکرر ترکیه به خاک عراق تجمع کردند؛ حملاتی که این بار با واکنش‌های شدیدی تقریبا در همه طیف‌ها و اقشار عراق از دولت و وزارت خارجه تا گروه‌های متعدد مقاومتی و عشیره‌ای روبرو شد و دولت عراق نیز تصمیم گرفت که این بار کار را با پرونده‌ای عریض از تعرض‌ها و حملات ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند، روند اعزام سفیر به آنکارا را متوقف کند و کاردار خود در ترکیه را برای رایزنی‌های بیشتر فرابخواند.

برای دومین روز متوالی، معترضان خشمگین ساختمان کنسولگری ترکیه در بغداد و بصره را محاصره کردند.

برخی از معترضان، امروز مقابل کنسولگری ترکیه در بغداد پرچم ترکیه را کف خیابان قرار دادند و برخی دیگر در شهرهایی مانند نجف و کربلا (روز گذشته) به آتش کشیدند. معترضان همچنین روز گذشته دفاتر صدور ویزای ترکیه در بصره، نجف، کربلا و ناصریه را تعطیل کردند.

معترضان خواهان اخراج سفیر ترکیه از عراق و قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ترکیه شده‌اند.

برخی معترضان پلاکاردهایی به نشانه وحدت با عنوان « صدری‌ها، حشدی‌ها، تشرینی‌ها؛ خون ما یکی است و همه ما عراقی هستیم» در دست دارند.

در میان معترضان، زنان عراقی هم حضور قابل ملاحظه‌ای دارند و پلاکاردهای حاوی مطالبه‌های تعطیل کردن نمایندگی‌های ترکیه در عراق و اخراج سفیر آن، تحریم کالاهای ترکیه‌ای در عراق، پایان بخشی به حضور ترکیه در موصل، رها سازی آب دجله و فرات از سوی ترکیه و بستن حریم هوایی عراق به روی همه هواپیماهای ترکیه را در دست دارند.

امروز همچنین درگیری‌هایی بین معترضان خشمگین و نیروهای مسئول حفاظت از اماکن دیپلماتیک رخ داد تا مانع از رسیدن معترضان به ساختمان کنسولگری در بغداد شود.

امروز همچنین وزارت خارجه عراق «علیرضا گونای» سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند و یادداشت اعتراض شدیداللحنی را به او داد.

معترضان در بصره، جنوب عراق نیز امروز پرچم عراق را مقابل کنسولگری ترکیه در آن شهر به نشانه اعتراض به حملات خونبار ترکیه برافراشتند.

شبکه‌های اجتماعی عراق مملو از تصاویر و پست‌های ابراز خشم مردم این کشور و دعوت به اقدامات مختلف علیه ترکیه از جمله اخراج سفیر آن و بستن مراکز صدور ویزا در رد حملات خونبار اخیر آن کشور به شمال عراق است.

روز گذشته، بعد از اینکه شهروندان خشمگین عراقی با حمله به دفتر صدور روادید ترکیه در نجف آن را تعطیل کردند و پرچم ترکیه را پایین کشیدند و در منطقه‌ای دیگر از نجف نیز پرچم آن کشور را آتش زدند، معترضان در بغداد نیز مقابل سفارت ترکیه تجمع کردند و شعارهای اعتراضی در محکومیت حملات نظامی به شمال عراق و حضور اشغالگرانه در خاک این کشور سر دادند. همچنین مراکز صدور ویزای ترکیه در شهرهای بصره و ناصریه عراق نیز به دست مردم خشمگین تعطیل و ویدیوهای آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

ده‌ها نفر از اهالی کربلا عصر روز چهارشنبه دفتر ویژه صدور ویزای ترکیه در این شهر را در اعتراض به حملات ترکیه به خاک عراق تعطیل کردند. آنها همچنین خواستار اخراج سفیر ترکیه از عراق شدند.

اعتراض‌ها و موج محکومیت‌ها علیه ترکیه در عراق در حال شدت گیری است و تاکنون بسیاری از سیاستمداران و چهره‌ها و نخبگان در کنار فعالان شبکه‌های اجتماعی این اقدامات ترکیه را محکوم کرده‌اند.

حمله توپخانه‌ای روز چهارشنبه ارتش ترکیه به مرکز گردشگری «په رخ» در مدیریت «زاخو» از منطقه «باتیفا» اقلیم کردستان عراق تاکنون باعث مرگ دستکم ۹ زن و کودک شده است و همه کشته شدگان نیز گردشگران عرب عراقی (عمدتا از جنوب و مرکز عراق) هستند.

یکی از شاهدان صحنه حملات به رسانه‌های عراقی گفت که این حملات ترکیه ۱۵ دقیقه بعد از آن آغاز شد که ۲۰ اتوبوس از گردشگران وارد روستای په رخ ناحیه زاخو در استان دهوک شدند.

او به خبرگزاری العراقیه گفته است که دست یکی از دوستانش در این حمله قطع شد و پیرمردی با دخترانش را دیده است که همگی در این حمله جان باختند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز پنجشنبه را به دلیل حمله خونین به مرکز گردشگری زاخو در استان دهوک اقلیم کردستان که به ترکیه نسبت داده می‌شود، عزای عمومی اعلام کرد.

بر اساس تازه ترین آمار، ۹ کشته و ۲۳ زخمی شمار قربانیان حمله توپخانه‌ای روز گذشته ترکیه به مرکز گردشگری «په رخ» در منطقه زاخو استان کرکوک عراق است.

روز گذشته، شورای وزیران عراق از وزات خارجه این کشور خواست پرونده‌ای کامل را از تجاوزهای مکرر ترکیه به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن تهیه کند؛ پرونده‌ای که قرار است مبنای شکایت فوری بغداد از آنکارا در شورای امنیت سازمان ملل باشد.

بیانیه دفتر رسانه نخست وزیر عراق درباره تصمیم‌های اتخاذ شده تصریح کرد:

۱- شورای وزرای عراق، وزارت خارجه را مکلف کرد که پرونده کاملی از تجاوزات ترکیه به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان عراقی تهیه و شکایتی فوری در این باره به شورای امنیت و سازمان ملل متحد ارائه دهد.

۲- وزارت خارجه عراق باید سفیر ترکیه در عراق را فراخواند و مراتب محکومیت این اقدام را به وی ابلاغ کند.

۳- کاردار عراق در آنکارا با هدف رایزنی فراخوانده و همه تدابیر ارسال سفیر جدید به ترکیه متوقف شود.

۴- فرماندهی عملیات مشترک عراق باید گزارشی از وضعیت مرزهای مشترک عراق با ترکیه ارائه و همه گام‌های لازم برای «دفاع از خود» را اتخاذ کند.

۵- احوال مجروحان تجاوز و خانواده‌های شهدا و نیز جبران خسارت آنها پیگیری شود.

۶- با دولت اقلیم کردستان درباره اتخاذ تدابیر تعیین کننده برای ممانعت از نقض‌های بعدی هماهنگی شود.

۷- درخواست از دولت ترکیه برای عذرخواهی رسمی و بیرون بردن نیروهای ترکیه از تمام خاک عراق.

۸- شورای وزیران دوباره تاکید می‌کند که مخالف شروع تجاوز به سایرین از خاک خود (عراق) است و نیز مخالف آنکه عراق صحنه تسویه حساب‌ها باشد و به شدت با حضور هر سازمان تروریستی یا گروه مسلحی در سرزمین خود مخالفت می‌کند.

بر اساس برآورد برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری عراقی مانند صابرین نیوز، دولت ترکیه در طول ۷ ماه گذشته ۲۸۱ حمله به استان‌های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل عراق انجام داده است.