این نقش برجسته جنگهای ایران و یونان را به تصویر میکشد
کشف نقش برجسته جدید هخامنشیان در شمال غربی ترکیه

کشف نقش برجسته جدید هخامنشیان در شمال غربی ترکیه

باستان شناسان در شمال غربی ترکیه نقش برجسته ای را کشف کردند که جنگ بین یونانیان و ایرانیان هخامنشی را از سده پنجم پیش از میلاد نشان می داد.

‏‎ به گزارش وب سایت خبری-تحلیلی «آذریها» به نقل از خبرگزاری آناتولی «کان ایرن» سرپرست محل حفاری در شهر باستانی نزدیک  «بالیک اسیر» گفت: تصاویر روی نقش برجسته، نشان می دهد که یونانی ها در زیر سم اسبهای جنگی ایرانیان در حال جنگ هستند.

‏‎ ایرن به خبرگزاری آناتولی گفت:

این نقش برجسته در واقع نمونه ای از تبلیغات سیاسی در هنگام جنگ (علیه یونانی ها)است. ما می توانیم بگوییم این نقش برجسته صحنه ای از جنگ های ایران و یونان بود و بخشی از پروپاگاندای هخامنشیان بوده است

ایرن، که از ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱ با تیمی سی نفره در محل حفاری در محوله باستانی حضور یافته، گفت که آنها قسمت هایی از دیوار سنگی و آجری را که متعلق به «قرن هشتم قبل از میلاد» است کشف کرده اند.

بخشی از این دیوار نقش برجسته ای است که ارتفاع آن در گذشته هفت یا هشت متر بوده با گذشت زمام ویران شده است. وی گفت که تصور می شود این دیوار به عرض پنج متر توسط تمدن باستانی فرگی برای حفاظت از قلمرو خود ساخته شده است.

«ایرن» خاطرنشان کرد که کشف نقش برجسته در حین حفاری دیوار ، تیم را شگفت زده کرد و به یکی از مهمترین اکتشافات فصل تبدیل شد.