قانون رسانه‌‌ای جدید به حکومت اختیار می‌دهد تعیین کند که چه چیزی خبر است و چه چیزی نیست
پیامدهای قانون جدید مطبوعات در باکو

پیامدهای قانون جدید مطبوعات در باکو

با وجود اعتراضات اندک گزارش‌گران مستقل باقی مانده و انتقادهای غربی‌ها از جمله شورای اروپا، رئیس جمهور الهام علیف قانون جدید مطبوعات را در ۸ فوریه ابلاغ کرد.
مطابق این قانون، محدودیت‌های جدید دیگری بر اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران وارد شد. به این ترتیب رسانه ها آنها نه تنها مجبورند که فعالیت خود را در حکومت ثبت کنند، بلکه باید از قوانین جدیدی از جمله آنچه حکومت تفسیر «عینی» داده‌ّها و شواهد خوانده، پیروی کنند!
به عقیده گزارشگران بدون مرز و دیگر متخصصان رسانه، « حکومت کارزاری علیه انتقادها از خود راه انداخته و روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان مستقل را اگر با تهدید و رشوه و آزاد ساکت نشوند، بنا به اتهام‌های واهی به زندان می‌اندازد».
طبق آخرین ارزیابی گزارشگران بدون مرز، این شکور در رده ۱۶۷ از ۱۸۰ کشور به لحاظ آزادی مطبوعات قرار دارد.
به نظر می‌رسد که اولین قربانی قانون جدید مطبوعات فاطمه مولاملی روزنامه‌نگار آزادی باشد که تظاهرات مادران کشته‌شدگان در منازعه ناگورنو-قراباغ را پوشش داده بود. وی توسط پلیس دستگیر و در ۱۵ فوریه موقع بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. پلیس می‌گوید «او هیچ اجازه و حقّی برای کار روزنامه‌نگاری ندارد چون در لیست روزنامه‌نگاران ثبت‌شده در قانون جدید مطبوعات قرار نگرفته است».
روزنامه‌نگارانی که نام خود را در لیست حکومت ثبت می‌کنند مجبورند تمام اطلاعات و جزییات کار و زندگی خود (نشانی‌های محل زندگی و کار خود، اطلاعات حساب‌های بانکی، قراردادهای کاری و …) را تسلیم حکومت کنند. به گفته گزارش‌گران بدون مرز، تسلیم این اطلاعات و ثبت در حکومت، خطر سرکوب آنها را در آینده بیشتر می‌کنند و آنهایی که اطلاعات خود را ثبت نکنند، با عواقب بسیار بدتری مواجه خواهند بود.
قانون جدید که می گوید اخبار باید تفسیر«عینی» واقعیات و شواهد باشد، بی‌آنکه منظور از این «عینی» بودن را مشخص کند، حربه دیگری برای سرکوب و خفقان است. در سال‌های اخیر اخبار فساد گسترده و سازمان‌یافته حکومت که ابعاد بین‌المللی پیدا کرده، اسباب انتقادات و افشاگریها شده است. از نظر منتقدین الزام خبرنگاران به پوشش «عینی» واقعیات حربه‌ای دست حکومت می‌دهد که اخبار مربوط به رشوه و اختلاس و مافیا و فساد گسترده را مشمول تفسیر غیرعینی قلمداد کرده و خاطیان را روانه زندان کند.
یک روزنامه‌نگارا آزاد اهل باکو به نام نورلان لیبر می‌گوید «از امروز به بعد می‌توان گفت که رسانه مرده است» وی معتقد است که «این سانسور … بر خلاف حقوق اساسی ماست و به معنای کره شمالی شدن است»

منبع: رادیو اروپای آزاد https://www.rferl.org/a/azerbaijan-media-law-journalism-objective/31711614.html