واکنش ترکیه به گسترش ناتو
مخالفان و موافقان پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱
مخالفان و موافقان پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کشورهای سوئد و فنلاند برای ارتقاء ترتیبات امنیتی خود مایل به عضویت در ناتو شده‌اند. فنلاند رسما درخواست داده و انتظار می‌رود که سوئد نیز به زودی درخواست خود را علام کند. چیزی که ولادیمیر پوتین اساسا با آن مخالف است. درخواست این دو کشور که مورد استقبال بعضی از اعضا مانند نروژ و هلند واقعی شده است. دبیر کل ناتو، ژنرال ینس اشتولتنبرگ، نیز اعلام کرده است که از ورود فنلاند «به گرمی استقبال می‌شود» و قول داده است که فرایند عضویت به سرعت و پیوسته» انجام گیرد. این موضع با حمایت ایالات متحده همراه بوده است. با این حال، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که کشور او نیز عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، آشکارا علیه این موضوع موضع گرفته و مخالفت خود را به عضویت سوئد و فنلاند ابزار کرده است. اردوغان این دو کشور را متهم کرد که «میزبان بسیاری از سازمان‌های تروریستی » هستند.

ترکیه بارها سوئد و کشورهای غربی را متهم به کمک به سازمان‌هایی کرده که از نظر آنکارا تروریستی هستند، از جمله گروه‌هایی چون ی.پ.گ و پ.ک.ک و نیز پیروان فتح‌الله گولن در آمریکا.

اردوغان اخیرا ضمن اعلام مخالفت خود با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، اظهار داشته است که پذیرش عضویت یونان در ناتو نیز در گذشته اشتباه بوده است و «ترکیه مایل به تکرار این اشتباه نیست»!

مسکو نیز روزه پنج‌شنبه با واکنش به بیانیه تمایل فنلاند به عضویت در ناتو، آن را خصمانه خواند و تهدید به تلافی کرد.

ترکیه در جریان تهاجم روسیه به اوکراین، از اقدام روس‌ها انتقاد کرد و به اوکراینی‌ها پهپاد فروخت، اما در عوض از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه حمایت نکرد و به دنبال حفظ روابط تجاری گسترده با روسیه در زمینه انرژی و توریست بود. ترکیه در مدت پس از جنگ اوکراین همچنین میزبان اولیگارش‌های روسی بود که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از اروپا گریخته بودند.