"دالان زنگزور" یا دسیسه برای ایجاد جای پا برای ناتو در ساحل خزر
نماینده سابق انگلیس در ناتو: ارمنستان باید قطع مرز خود را با ایران بپذیرد

۲۸ مهر, ۱۴۰۰
نماینده سابق انگلیس در ناتو: ارمنستان باید قطع مرز خود را با ایران بپذیرد

سر آدام تامسون، نماینده پیشین انگلیس در ناتو، ایجاد دالان زنگزور را  تحقق رویای دیرینه سازمان ناتو برای حضور در سواحل غربی دریای خزر دانست.

سر آدام تامسون با انتشار مطلبی خطاب به نخست وزیر انگلیس خواستار حمایت لندن از طرح دالان زنگزور برای برهم زدن نظم ژئوپلیتیک موجود در قفقاز جنوبی به نفع ناتو شد.

سر آدام تامسون نوشت : « من از اقای نخست وزیر(نخست وزیر انگلیس) درخواست دارم که در این مقطع حساس تاریخی همه توان خود را بکار گیرد تا آخرین گام  برای اتمام پروژه 15 ساله ناتو  اجرایی شود. لندن با مشارکت آمریکا و اتحادیه اروپا در قالب ناتو باید از اراده آذربایجان برای اتصال سرزمینی به نخجوان حمایت نماید. همچنین  این ائتلاف باید ایروان را متقاعد کنند که از مرز جنوبی خود با ایران چشم پوشی نماید. با اتصال نخجوان به آذربایجان و با پیوستن باکو به ناتو رویای گسترش ناتو تا مرز چین دست یافتنی خواهد بود.»

نماینده پیشین انگلیس در ناتو نوشت :

« اتصال سرزمینی ترکیه به آذربایجان به مثابه اتصال سرزمینی ناتو به سواحل دریای خزر خواهد بود و این پروژه ای است که از 15 سال قبل تاکنون در دستور کار ترکیه و ناتو قرار دارد.  امتداد سرزمینی و استقرار ناتو در سواحل خزر از طریق زمینی همیشه جزء استراتژی های دست نیافتنی ناتو بوده است.   دستیابی ناتو به سواحل خزر هدف ارزشمندی است که نیازمند طراحی و برنامه ریزی دقیق میباشد».

سر آدام تامسون افزود :

« ناتو از مذاکرات آذربایجان با ارمنستان در خصوص معاوضه سرزمینی و اتصال نخجوان به آذربایجان با قدرت حمایت خواهد نمود. و آن را گامی رو به جلو و مثبت برای راهبردهای ناتو ارزیابی می نماید. البته چشم پوشی ایروان از مرز خود با ایران بسیار دردآور و کشنده خواهد بود که نیازمند ارائه ضمانت‌ها و مشوق‌های جذاب به ارمنستان است. در صورت اتصال زمینی نخجوان به آذربایجان _ به هر شکل ممکن – همه چیز آماده می‌شود برای اینکه ناتو در کوتاه ترین زمان با درخواست جمهوری آذربایجان برای پیوستن به ناتو موافقت نماید. الحاق آذربایجان به ناتو (مشروط به اتصال سرزمینی به ناتو از طریق ترکیه) به منزله گام بلند و رویایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در پیاده سازی استراتژی گسترش ناتو به شرق خواهد بود. استقرار ناتو در سواحل غربی دریای خزر به مفهوم همسایگی ناتو با ایران و تکمیل محاصره روسیه از جنوب این کشور خواهد بود. با استقرار ناتو در سواحل غربی دریای خزر فقط یک گام برای هم مرز شدن ناتو با چین باقی می ماند و آن هم با عضویت قزاقستان در ناتو تکمیل خواهد شد.

انگلیس با حمایت آمریکا تحت پوشش ناتو براحتی می تواند تسلط استراتژیک خود را از سواحل باکو به تهران و مسکو  تحمیل نماید. غفلت استراتژیک اعضاء ناتو در گروه مینسک در جنگ 2020 ارمنستان و آذربایجان موجب شد که روسیه در قراباغ مستقر شود ولی این غفلت با اتصال سرزمینی نخجوان به آذربایجان جبران شده و می تواند برگ برنده ناتو در رقابت استراتژیک با مسکو  و تهران در قفقاز جنوبی باشد.»