پول سیاه دارودسته‌ای متصل به شبکه ضدایرانی/مارک والاس سراغ ترکیه هم رفته است

۹ آذر, ۱۴۰۰
پول سیاه دارودسته‌ای متصل به شبکه ضدایرانی/مارک والاس سراغ ترکیه هم رفته است

گزارش تحقیقی از تارنمای اینترسپت

مرتضی حسین، الی کیلیفتون

آذری‌ها:

ری‌ها: یکی از لابی‌های بزرگ ضدایرانی در غرب گروه موسوم به اتحاد علیه ایران هسته‌ای است که از سوی مارک والاس و برخی از عناصر اطلاعاتی سابق در اسرائیل و امریکا راه اندازی شده است. کمیته اتحّاد علیه ایران هسته ای، نشست های های ضد ایرانی متعددی را در سالهای گذشته برگزار کرده است. البته کارویژه این گروه صرفا تبلیغ علیه روند هسته ای شدن ایران نیست بلکه پروژه های گسترده ای برای بی ثبات سازی ایران ازجمله از طریق حمایت از گروههای تجزیه طلب مسلّح و غیر مسلح و به طور کلی افراط گرایان قومی یا مذهبی در دستور کار دارند. در نشست های برگزار شده توسط این گروه جریان‌های تجزیه طلب الاهوازی و گروههای مدعی کردستان یا آذربایجان شرکت کرده اند. (برای مطالعه بیشتر کلیک کنید)

اخبار آشکار و پنهان موجود نشان می‌دهد که مارک والاس در چارچوب همین کمیته با همکاری توماس کاپلان (میلیاردر یهودی که با دربار انگلستان نیز در تماس نزدیک است) صندوقی دایر کرده جهت جمع‌آوری کمک مالی برای عناصر تجزیه طلب که هدف آنها بی ثبات کردن کشور و ارسال پول به داخل جهت کمک به عقبه همسو و هزینه‌کرد آن در امور مختلف فرهنگی، سیاسی یا هر نوع فعالیتی است که به بی ثباتی کشور ایزان منجر شود. وب سایت اینترسِپت طی گزارش روشن کرده است که فعالیت های بی ثابت کننده این لابی بین المللی که از کمک های امارات و عربستان نیز بهره می برد صرفا ناظر به ایران نیست بلکه اخیرا فعالیت های مشابهی را نیز در ترکیه پی گیری می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که گروههای تجزیه طلب آذری که در ظاهر سعی دارند از ترکیه نیز حمایت کنند در عمل مانند عروسکی در اختیار لابی‌های بزرگتر یهودی هستند و از یک مرکز اداره می‌شوند.

مارک والاس به همراه عناصر تجزیه طلب پانترک در نشست اتحاد علیه ایران هسته – 2018 امریکا

***

پروژه دموکراسی ترکی (The Turkish Democracy Project) یک گروه نفوذ سیاسی است که تابستان امسال با اعلام هدف ترویج دموکراسی در ترکیه ظهور کرد. این سازمان در بیانیه اعلام وجود خود، خود را «متعهد به ترغیب ترکیه به اتخاذ سیاست‌های دموکراتیک‌تر است» معرفی می‌کند. با این حال، تنها دو نفر تُرک در این پروژه مشغول بودند (آیکان اردمیر و سلیمان اُزرن) که اخیرا نام آنها از بخش اعضای مشاور شورا در صفحه تارنمای این سازمان نیز حذف شده است.

این سازمان به لحاظ سیاسی نزدیکی زیادی به مقامات دولتی متعلق به جریان تندروهای جنگ‌طلب آمریکایی، اصطلاحا بازها، دارد؛ جریانی نزدیک به دولت اسرائیل و دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس و مقاماتی از جمله فرانسیس تاون‌سند (رئیس اداره ضدتروریسم کابینه بوش)، جوزف لیبرمن (سناتور سابق)، و جان بولتن (مشاور امین ملی پیشین در کابینه ترامپ). همین جان بولتون که برای سیاست‌های ضدایرانی‌اش شهرت دارد، زمان اعلام وجود سازمان پروژه دموکراسی ترکی، در توییتر خود نوشت : «اکنون زمان هشدار به ترکیه است».

دموکراسی در ترکیه در زیر حکمرانی اقتدارگرایانه حزب عدالت و توسعه، عقب‌گردهای سختی را تجربه کرد، اما هدفی که پروژه دموکراسی ترکی دنبال می‌کند مبهم‌تر از این حرف‌هاست. سازمان پروژه دموکراسی ترکی متصل به شبکه‌ای از گروه‌های بهره‌مند از «پول سیاه» برای پیشبرد سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه هستند و همراستا با منافع امارات عربی، عربستان سعودی و اسرائیل است. (پول سیاه اصطلاحی در سیاست آمریکاست، به معنای مخارج مالی برای مقاصد سیاسی سازمان‌های غیرانتفاعی است که ضرورتی به اعلام اهداکننده منابع مالی ندارند).

یک نکته جالب دیگر در مورد شبکه مذکور، رابطه گسترده مارک والاس با توماس کاپلان میلیاردر یهودی‌تباری است که به خاطر حمایت مالی و رسانه‌ای از گروه‌های نفوذ ضدایرانیِ والاس شهرت یافته است. رابطه کاپلان و والاس البته بیش از این است. کاپلان در شرکت الکتروم گروپ، والاس را به عنوان مشاور ارشد استخدام کرده است. کار این شرکت سرمایه‌گذاری در بخش فلزات و معادن است؛ محصولاتی که کاپلان و والاس ــ در توصیه به سرمایه‌گذاران ــ متذکر شده‌اند که کسب و افزایش بهای آنها منوط به بی‌ثباتی سیاسی در خاورمیانه است.

کسی که نقش مرکزی را در این شبکه ایفا می‌کند مارک والاس است، سفیر سابق کابینه بوش در سازمان ملل متحد. والاس اکنون نه تنها رئیس سازمان پروژه دموکراسی ترکی است، بلکه در رأس مؤسساتی مانند سازمان‌های ضدایرانی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، «پروژه مقابله با افراطی‌گری» و حتی سازمانی غیرانتفاعی با تمرکز بر حوزه هنر اما متوجه مسائل حقوق بشری ایران به نام «پیکان‌آرت‌کار» مشغول است. جالب اینجاست که ۸ تن از ۱۱ عضو هیأت مدیران و مشاوران ارشد پروژه دموکراسی ترکی، در سازمان‌های ضدایرانی سه‌گانه فوق هم صاحب منصب‌اند.

درباره منابع مالی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» و «پروژه مقابله با افراطی‌گری» تردیدهای جدی مطرح است و احتمال برخورداری از حمایت مالی حکومت‌های خارجی وجود دارد. پروژه دموکراسی ترکی هم پاسخی به پرسش از منابع مالی‌اش نداده است.

پس ما با شبکه‌ای از گروه‌های نفوذ روبه‌رو هستیم که شامل چند سازمان ضدایرانی است و اخیرا هم سازمانی متصل به این شبکه تشکیل شده که هدفش پیشبرد دموکراسی در ترکیه است. این شبکه که زیر چتر سازمانی موسوم به «پروژه متحد ضد افراطی‌گری» فعالیت می‌کند، با وجود آنکه مشخصات حامیان و منابع مالی خود را منتشر نکرده است، بنا بر پرونده‌های مالیاتی موجود، بیش از ۱۰۱ میلیون دلار میان سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ منابع مالی جذب کرده است و بنابراین، در شمار یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های فشار در حوزه سیاست خارجی در آمریکا قرار دارد که از پول سیاه بهره می‌برند.

یک نکته جالب دیگر در مورد شبکه مذکور، رابطه گسترده مارک والاس با توماس کاپلان میلیاردر یهودی‌تباری است که به خاطر حمایت مالی و رسانه‌ای از گروه‌های نفوذ ضدایرانیِ والاس شهرت یافته است. رابطه کاپلان و والاس البته بیش از این است. کاپلان در شرکت الکتروم گروپ، والاس را به عنوان مشاور ارشد استخدام کرده است. کار این شرکت سرمایه‌گذاری در بخش فلزات و معادن است؛ محصولاتی که کاپلان و والاس ــ در توصیه به سرمایه‌گذاران ــ متذکر شده‌اند که کسب و افزایش بهای آنها منوط به بی‌ثباتی سیاسی در خاورمیانه است.

تارنمای اینتلیجنس آنلاین در مقاله‌ای پرده از روابط نزدیک کاپلان با حکومت‌های سلطنتی عربی حاشیه خلیج فارس برمی‌دارد. کاپلان به طور ویژه روابط عمیقی در زمینه فعالیت‌های تجاری و عام‌المنفعه با امارات دارد.

با اینکه دسترسی به اطلاعات منابع و حامیان مالی شبکه گروه‌های فشار متصل به کاپلان و تحت هدایت والاس سخت است، اطلاعات پراکنده‌ای می‌توان جمع‌آوری کرد که تصویر کمابیش روشنی فراهم کند. تارنمای لُبلاگ (Lobelog) که اخبار پژوهشی منتشر می‌کند، آشکار کرده است که در سال ۲۰۱۳، تراست‌های تحت اختیار کاپلان ۸۴۳ هزار دلار کمک مالی به سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای کرده‌اند که نصف درآمد این سازمان در سال ۲۰۱۳ بوده است.

در سال ۲۰۱۵، والاس به عنوان مدیر پروژه مقابله با افراطی‌گری، برای عرض شهادت به کمیته روابط خارجی سنا احضار شد و در آنجا هرگونه دریافت کمک مالی از دولت‌های خارجی را انکار کرد. اما ایمیل‌هایی متعلق به سفیر وقت امارات متحده عربی در ایالات متحده که سال‌ها پیش به رسانه‌ها درز کرده بود، نشان می‌داد که شبکه والاس به دنبال منابع مالی خارجی به ویژه از عربستان و امارات است. در ایمیلی که والاس به یوسف العتیبه سفیر امارات به تاریخ سوم سپتامبر ۲۰۱۴ فرستاده، به «تخمین هزینه‌های نشست پیش رو» اشاره شده است اما مشخص نیست مربوط به نشست «سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای» بوده یا برنامه‌ای که «پروژه مقابله با افراطی‌گری» می‌خواسته برگزار کند. ایمیل دیگری به تاریخ ۲۵ ژانویه به حمایت امارات از «پروژه مقابله با افراطی‌گری» اشاره می‌کند و حاکی از این است که تاون‌سند از دستیار عتیبه خواهش داشته تا اجلاسی با حضور محمد بن زائد ولیعهد دبی ترتیب دهد. تاون‌سند ایمیل خود را با ذکر تشکر از عتیبه برای «حمایت از پروژه مقابله با افراطی‌گری» به پایان برده است.

تام کاپلان در کنار پرنس ویلیام

در آگوست ۲۰۱۶، سناتور سابق جمهوری‌خواه و لابی‌گر کنونی عربستان، «نُرم کلمن» در ایمیلی از جانب عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به عتیبه می‌نویسد و خواستار کمک مالی امارات به «پروژه مقابله با افراطی‌گری» می‌شود.

اگر این دو سازمان ضدایرانی کمک‌های خارجی دریافت می‌کنند، قانونا لازم است که فعالیت‌های آنان ثبت شود. اما هیچ یک از آنان فعالیت‌های خود را ثبت نکرده‌اند. با این حال، به گفته مقامات آمریکایی، ادله متقنی از رابطه مالی این سازمان‌ها با طرف‌های خارجی در دست نیست و اهداف اعلامی آنان هم‌راستا با سیاست خارجی آمریکاست و هر شهروند آمریکایی می‌تواند با اتکاء به حمایت مالی آمریکایی‌ها، چنین اهدافی را دنبال کند.

تأسیس سازمان پروژه دموکراسی ترکی موجب برانگیختن خشم رسانه‌های هوادار حکومت ترکیه گردید. آنها این سازمان را بخشی از نقشه دشمن برای بی‌ثباتی در ترکیه قلمداد می‌کنند. همچنین، با وجود جملات و آرمان‌های زیبایی که در اهداف این سازمان آمده، برخی ناظران بنا بر شواهد موجود معتقدند که شبکه تحت هدایت کاپلان و والاس در اصل به دنبال منافع رقبای منطقه‌ای ترکیه مثل حکومت‌های ابوظبی و تل آویو هستند.

سارا ویتسان مدیر اجرایی پروژه «دموکراسی برای جهان عرب امروزی»، اندیشکده‌ای واقع در واشینگتن که پس از قتل خاشقچی تأسیس شده است، عنوان می‌دارد که پس‌زمینه افرادی که پشت سازمان «پروژه دموکراسی ترکی» هستند، افرادی که مدافع و مبلع سلطنت‌های مطلقه عربستان سعودی و امارات متحده عربی و آپارتاید دولت اسرائیل هستند،  نشان می‌دهد که دنبال اهداف سیاسی‌اند نه اهداف بشردوستانه.

https://theintercept.com/2021/11/26/turkish-democracy-project-mark-wallace-thomas-kaplan/