سابقه برخورد غیرانسانی دولت ترکیه با پناهجویان
ترکیه، متهم به شکنجه و پس فرستادن پناهجویان به ایران

۱۹ دی, ۱۴۰۰
ترکیه، متهم به شکنجه و پس فرستادن پناهجویان به ایران

این روزها که گزارش‌هایی حاکی از شکنجه و خشونت علیه پناهجویان افغانستانی توسط ماموران دولت ترکیه منتشر می‌شود، باید یادآور شد که این برخوردهای غیرانسانی ماموران ترک سابقه‌دار است.

دو سال پیش یک گروه از پناهجویان پاکستانی مدعی شدند که مسئولین ترکیه پس از گرفتن همه اشیای شان در مرز میان ترکیه و ایران، آنان را به اجبار به ایران فرستاند. گزارش‌ها و عکس‌های منتشر شده نشان می‌داد بخش‌هایی از بدن این پناهویان یخ زده و در در بیمارستانی در شهر وان بستری بودند.

بنا به گزارشی، یک گروه از پناهجویان هنگام عبور از مرز میان ایران و ترکیه با طوفان شدید و سردی هوا ماه فوریه ۲۰۲۰ روبرو شدند که یک راننده تاکسی آنها را به بیمارستان شهر وان رساند.

به گزارش انفومایگرانتس، محمود کاجان، وکیل ساکن در شهر وان ترکیه که با دو تن از این پناهجویان گفتگو کرده، مشاهدات خود را اینگونه گزارش می دهد:

محمد در گفتگو با محمود کاجان گفت: «ما در مرز ترکیه بودیم. سربازان شما (ترکیه) غذا، دستکش، بوت ها و غذای ما را گرفتند. برای ما غذا نگذاشتند.»

کاجان: آنها همه اشیای شما را گرفتند؟

محمد: بله.

کاجان: چه اتفاق افتاد بعداً؟

محمد: سربازان شما از ما خواستند که برویم. ما یک جاده را پیدا کردیم. یک تاکسی همشهری شما از ما خواست که نزدش برویم و ما را به شفاخانه انتقال داد.

بنا به گزارش، پزشکان هشدار داده‌اند که احتمالاً انگشتان دستان آنان به دلیل یخ‌زدگی نیاز به قطع کردن داشته باشد.

پاهای یخ زده ای یکی از پناهجویان در شفاخانه وان در ترکیه

ادعای پس فرستادن پناهجویان در مرز موضوع تازه نیست

کاجان در مصاحبه با انفومایگرانتس گفت که ادعاها علیه مسئولین ترکی بسیار جدی است و نیاز دانسته می‌شود که به گونه اساسی مورد ارزیابی قرار بگیرد. او گفت که بر بنیاد قانون پناهندگی ترکیه، گارد ساحلی، پلیس و سایر ادارات تنفیذکننده قانون باید مهاجران را در جریان ۴۸ ساعت به اداره‌های امور پناهندگی و مهاجرت تسلیم کنند. این وکیل ترک تاکید کرد که عقب راندن پناهجویان در مرز غیرقانونی است، اما بعضاً اتفاق می‌افتد.

محمد کاجان، وکیل ساکن وان، اذعان کرد “این قانونی نیست. با این حال، ما گاه گاه از مهاجران و پناهجویان شنیده‌ایم که هرگاه توسط سربازان ترکیه دستگیر شوند، مورد شکنجه قرار می‌گیرند و دوباره به ایران فرستاده می‌شوند. آنان به نیازهای مهاجران توجه نمی‌کنند یا درخواست‌های پناهندگی‌شان را نمی‌گیرند. بله ما چنین داستان‌ها را بسیار شنیده‌ایم.”

در عین زمان، کاجان با یک مرد افغان و همسرش که دارای سه فرزند اند، در بیمارستان گفتگو کرده است. اعضای این خانواده به کمک قاچاقبران انسان از مرز میان ترکیه و ایران عبور کرده و در قسمتی از راه، تنها گذاشته شده اند.

کاجان افزود: «این خانواده یک قریه را در مرز پیدا کرده بودند، ساکنان محل آنان را کمک کردند و به بیمارستان انتقال دادند. در جریان راه، انگشتان و پنجه‌های پای دو کودک و پدرشان نیز یخ زده بود.»

این وکیل ترک اظهار کرد که سردی طاقت فرسای زمستان مانع تلاش گروه های بزرگی از مهاجران برای عبور از مرز میان ترکیه و ایران می‌شود.

کاجان اذعان کرد که در زمستان سال گذشته، اجساد بیش از ۲۶ نفر یخ زده، در مرز به دست آمدند. تصاویری را که کاجان به انفومایگرانتس فرستاده است، اجساد تجزیه شده را نشان می‌دهد که در روی برف قرار دارند.